Има ли компании, за които инвеститорите се сещат само когато икономиката започне да се забавя и се покаже призракът на рецесията? Отговорът е „да“. Всички онези фирми с предмет на дейност, който трудно може да предизвика изненада, изведнъж стават привлекателни.
Хранително-вкусовата промишленост и фармацевтиката са най-ярките примери за антициклични бизнеси. Техните продажби растат бавно и често потреблението на продукцията им е функция от нарастването на населението, а по-сериозните печалби нерядко зависят от постигането на икономии вследствие на някое сливане. Патентоването на нов продукт може да даде извънреден тласък за акциите им, но най-важното е – дори и да настъпи криза, хората ще продължат да се хранят и да се лекуват. И затова тези компании не потъват дори във времена на рецесия. Вместо това ниската, но прогнозируема доходност се превръща от отблъскващ недостатък във фактор за привличане на инвеститорите.
Този сегмент също си има своеобразни еднорози и последният пример в тази посока е британската верига от пивоварни и кръчми Greene King. Притежаващ в портфолиото си марки като Abbot’s Ale и Old Speckle Hen, конгломератът е пуснал корени дълбоко в културата на британските потребители. Което е по-важно – във време, когато в Обединеното кралство всяка година затварят по няколкостотин кръчми, интегрирането в група с предвидимост и устойчивост на доставките се оказва ключово за оцеляването на питейните заведения.
И резултатът не закъснява. В седмицата, когато британският паунд достигна най-слабото си от години представяне спрямо останалите водещи валути, 91-годишният китайски милиардер и най-богат гражданин на Хонконг – Виктор Ли, обяви, че ще придобие веригата. Сделката, оценена за 4,6 млрд. паунда, включва всички производства и активи, както и задълженията. Формален купувач е CK Asset Holdings, инвестиционен фонд с фокус към недвижимите имоти, контролиран от сина на Ли. След обявяване на сделката акциите на Greene King поскъпнаха с 50%, показвайки, че дори и във времена на стресирани пазари може да има източници на двуцифрена доходност.
От фонда посочиха, че не се притесняват от шока, който веригата може да понесе в резултат на Brexit без сделка и вместо това се фокусират върху дългосрочното си присъствие на британския пазар.
Самото напускане на Европейския съюз без сделка, оказва се, прави британския капиталов пазар богат източник за изгодни придобивания на компании, които запазват своята перспективност въпреки ширещите се страхове. Точно в този дух американският производител на играчки Hasbro обяви придобиването на Entertainment One. Компанията държи правата върху бранда Peppa Pig (Прасенцето Пепа), което стана популярно от анимационните филмчета, но вече стига до децата под формат на играчки, книжки и дори учебни помагала. Фактът, че дори американските деца усвояват британски акцент в изказа си заради Пепа, очевидно е дал достатъчно оптимизъм за купувачите, които са подготвили 3,3 млрд. паунда за финализиране на сделката.
„Hasbro ще скалира печалбата, използвайки впечатляващия потенциал на Entertainment One, и ще предложим широк набор от подбрандове, с които да достигнем семействата, феновете и дори любителите на компютърните игри в множество точки по света“, съобщават купувачите.
Или ако може да се направи един извод, той е, че дори във времена на криза, дори и на пазарите, които се очаква да бъдат най-потиснати, може да се открие инвестиция, от която да се постигнат печалби, надхвърлящи в пъти представянето на пазара. И тя да не е изолиран случай, а да става дума за множество подценени, но силно перспективни бизнеси.
Текстът е публикуван в брой 34/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.