Причините за ребрандиране може да са различни. Сменяте бизнес модела, смятате, че настоящата марка не отразява развитието на компанията, или пък по някаква причина тя вече навява негативни асоциации. Например преди години компанията AuctionWeb осъзнава, че е надраснала предимствата да има описателно име и започва да търси завладяващо наименование, което да позволи вписването на други нововъзникващи цифрови платформи. Смяната на името с eBay помогна на AuctionWeb да се превърне в глобален гигант.
Каквато и да е причината за смяна на марката, обърнете внимание на долните съвети, ако искате да е успешна.
Екипът трябва да е на една вълнаЗапочнете, като очертаете целите си и помислите как ребрандът ще подкрепи цялостния растеж на вашия бизнес. На тази база съставете план за действие, който да е конкретен за всички звена в екипа. След това се уверете, че всички служители (или поне основните) възприемат вашия план. Ако всички са на една вълна, конфликтите, които неизменно възникват при всеки преход, могат да бъдат решавани бързо и внимателно, което води до структурирана и последователна комуникация.
Проактивна комуникация с вътрешни и външни групиАко имате съдружници или съакционери, трябва да ги убедите, че този ребранд ще бъде от полза както за бизнеса, така и за тях самите. Информирайте ги, като очертаете как и защо промяната ще е добра в дългосрочен план. За да го направите успешно, поставете се на тяхно място и аргументирайте промяната от тяхна гледна точка. Друго важно нещо е да не загубите доверието на съществуващите си клиенти в процеса на трансформация. Тествайте новата си марка с настоящи и нови клиенти, като организирате допитвания, фокус групи или друг начин за обратна връзка.
Проверете за запазени маркиТази стъпка е от решаващо значение и трябва да се направи на ранен етап, за да се избегнат тежки съдебни процеси. Последното, което искате да ви се случи, е да се влюбите в име или лого само за да разберете, че то вече се използва. Можете да проверите в Google и патентното ведомство, но и в тези случаи няма как да сте сигурни, така че най-добрият вариант е да ползвате адвокат по патентно право.
Изчислете разходите и ползитеРебрандът обикновено е много вълнуващо време за всеки предприемач, но също така идва с големи главоболия и разходи. Вече имате уебстраници и публикации в социалните мрежи, свързани с настоящата ви марка, които са класирани в търсачките. Така че промяната в дигиталния свят няма да е лесна. Трезвият анализ може да покаже и че настоящото ви име се харесва на повече хора, отколкото мислите, и промяната му ще доведе до отлив на повече клиенти, отколкото бихте привлекли с новото.
Как да се случиАко след претеглянето на плюсовете и минусите все още сте убедени, че трябва да ребрандирате, трябва да действате внимателно, колкото и да ви се иска да промените всичко веднага. Ефективният ребранд е многоетапен процес, който включва вашия екип, партньори, клиенти и внимателно планиране, за да се гарантира дългосрочен успех. Горните стъпки са чудесен начин да започнете разработването на нова марка, който минимизира риска, утвърждава вашите цели и предоставя нови възможности за растеж на вашата компания.
Текстът е публикуван в брой 34/2019 г. на списание "Икономист" 30 август, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната.
Вижте какво още може да прочетете в броя