ПЕРСПЕКТИВИ: Космическите пътувания все още са далеч, за разлика от възможностите за печалба
Изминаха 50 години от успешната мисия на Аполо 11 и покрай годишнината от първото стъпване на Луната отново се заговори за космическите усилия на човечеството, този път свързани предимно с Марс. Но днес космическият туризъм не е просто научна фантастика, а реална бизнес възможност, от която инвеститорите могат да спечелят.
Прогнозира се, че обемаът на космическата икономика ще нарасне до 805 млрд. долара до 2030 г., което е повече от трикратно увеличение от записаните 244 млрд. долара през 2010 г. И този растеж не вклюва само индустрията около изработването на космически кораби, но и пътнически услуги, туризъм, тематични паркове и други подобни, смятат анализаторите на UBS.
„Космическият туризъм е все още в начална фаза, но тъй като технологията се развива и цената пада поради иновациите и конкуренцията, той ще става все по-масов, което увеличава потенциала на борсово търгуваните компании от сектора“, смята аланизаторът от UBS Майлс Уолтън, цитиран от седмичното бизнес издание Barron’s. Швейцарската банка идентифицира над 50 компании, които могат да се възползват от космическата надпревара, което респективно може да е от полза и за инвеститорите.
Най-обсъжданите имена в сектора, като SpaceX, Blue Origin, Rocket Lab, Virgin Galactic не са достъпни за масовия инвеститор, тъй като не са публично търгувани, но има много други възможности. Според Barron’s сред тях са традиционните отбранителни доставчици, като Lockheed Martin, Northrop Grumman и Raytheon, както и най-големите търговски самолетостроителни компании Boeing и Airbus. Изданието включва в списъка с потенциалните дружества, които могат да отхапят част от космическия пай и хотелските вериги Hyatt Hotels и Hilton Worldwide Holdings.
„Космическата индустрия е все още сравнително нова, що се отнася до корпорациите и търговската жизнеспособност на компаниите в сектора, и това предоставя големи инвестиционни възможности“, казва пред CNBC Андрю Чанин, съосновател и главен изпълнителен директор на ProcureAM, компания за издаване на борсови продукти. Именно затова той си партнира със Space Investment Services, за да разработи „космически“ ETF. Борсово търгуваният фонд включва 30 компании и дава възможност на малките инвеститори да притежават дял в нарастващата космическа икономика. Според Чанин около 80% от включените в ETF-а компании получават по-голямата част от приходите от космическия бизнес.
Листнатите дружества от сектора не са много, но с времето ще се увеличават. А актуалните частни компании като SpaceX и Virgin Galactic от дълго време обмислят първични публични предлагания. Инвестициите в тези непублични фирми продължават да вървят с главоломна скорост. Space Angels, инвестиционна компания, базирана в Ню Йорк, публикува през април доклад, в който се изчислява, че през последното десетилетие са инвестирани повече от 20 млрд. долара в 435 космически компании. Само за първото тримесечие на тази година в 29 отделни кръга за набиране на средства са събрани 1,7 млрд. долара, което е два пъти повече от предходното тримесечие. Това, което възпира основателите на тези компании да излязат на борсата, е, че не искат да са зависими от претенциозни акционери, които биха настоявали за дивиденти, в толкова ранен етап от развитието си. Но с утвърждаването си и избистрянето на бизнес моделите си те неминуемо ще прибягнат до борсово финансиране.
Ще отнеме известно време, преди потребителите да прекарват отпуските си в космоса, но тази възможност все повече прилича на реалност, която ще се случи в близко бъдеще. Инвеститорите от всякакъв калибър вече имат възможност да се възползват от тази перспектива. И
Текстът е публикуван в брой 30/2019 г. на списание "Икономист" 2 август, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната.
Вижте какво още може да прочетете в броя