Какво обединява розата "Дамасцена", годжи бери, чия и бялата черница? Освен че три от тях се определят като суперхрани, всички те се влагат във веган шоколад от биокакао, който се продава на 27 пазара. И е българско производство. Очакванията на създателите и предприемачи Красимир Бенямин, брат му Мартин и неговата съпруга Сара са до края на тази година да продадат 1 млн. броя шоколади под марките Benjamissimo и Happy Benjamino.
Трудовата биография на Красимир, преди да се захване със собствен бизнес, е шарена – техническа поддръжка на компютри, работа в хипермаркети, преводач. Идеята за бизнеса идва от филмче, което се прожектира на всеки новоназначен в "Хюлет-Пакард", където работи в департамента по продажби. "В него се казва, че идеята на компанията е не само да печели, но и да връща нещо на обществото. И си казах – ок, искам да имам бизнес, който е полезен за хората, които работят в него; за хората, с които правя бизнес, т.е. нашите клиенти, и за хората, които ни отглеждат суровините", обяснява Красимир. Следва етап на умуване на тримата, на финала на който решават да съчетаят две техни общи страсти – кулинарията и шоколада. Щипка позитивизъм за ефекта на бизнес начинанието идва от йогата, медитацията и антистрес програмите, които Красимир практикува и дори преподава.
Бизнес аспекти
Още от началото решават бизнесът да засяга положително поне три аспекта. Първият и един от най-важните въпроси е може ли шоколадът да бъде полезен, спомня си Красимир. Отговорът е сравнително лесен, защото от хиляди години се знае, че какаовите зърна са изключително богати на антиоксиданти и на други полезни вещества. Вторият акцент е грижата за околната среда, която предприемачите постигат с решението си да произвеждат веган шоколад. Освен че и тримата са вегетарианци, "не желаем да подкрепяме млечната индустрия, която деградира кравата до машина за суровина, която хората консумираме”, обяснява Красимир. Шоколадът е био, което гарантира, че какаовите насаждения не са третирани с изкуствени торове и пестициди.

Mото: Вселената не подкрепя мисли и мечти, а действия, убеден е Красимир
Третият акцент е грижата за социума. "Масов проблем в света на какаото е детският робски труд. 70% от суровината идва от Африка, а 70% от тези 70% - от Кот д’Ивоар. Там има организирани банди, които отвличат децата и ги държат в лагери като роби, за да работят на плантациите. За нас беше ясно, че по никакъв начин не искаме да подкрепяме тези практики. Отне ни 2 – 3 години, за да намерим фермери в Никарагуа и в Перу, на които да се доверим. Не купуваме най-евтините какаови зърна, а само качествени”, казва Красимир.
Определя шоколада като постен, а не като веган, и добавя, че половината дни в годината са отредени за пост според православната традиция. И все пак пиковете, в които шоколадовият бранш генерира 50% от продажбите си, са Коледа и Великден, обяснява Красимир.
Тримата предприемачи регистрират своята фирма "Био Бенямин" през ноември 2014 г., като стартират само с лични средства на Мартин. Първо експериментират в домашни условия една година, после наемат малко мазе, ремонтират го изцяло и започват да произвеждат шоколади "Рокао". „Тогава работехме всичко на ръка, не внасяхме зърна, купувахме готова сурова какаова маса. Научихме се да я темперираме, т.е. да създаваме определена кристална структура в шоколада, която гарантира, че той има матов гланц, и когато го чупиш, се чува пукане, топи се в устата, а не на пръстите“. Този начален етап обаче е съпроводен с много грешки по отношение на дизайна, маркетинга и др. И бизнесът не потръгва.
Тримата предприемачи обаче не се отказват, а сядат и изготвят подробен бизнес план и решават, че трябва да намерят инвеститор, който да подкрепи финансово начинанието им. "Преговаряхме с различни хора, докато на 8 август 2016 г. се споразумяхме с нашия бизнес ангел, български финансов инвеститор. Взехме от него близо 1 млн. лв. заем." През май 2017 г. наемат празно хале в столичния жк "Младост 2", където сега е тяхната фабрика. Преустройват го спрямо производството и го сертифицират по ISF Food, който е най-високият стандарт за безопасност и сигурност на хранителния бранш в Европа, обяснява Красимир.
Пазари Основен бизнес партньор на предприемачите е Яни Драгов от Smart Organic, най-големия дистрибутор на биохрани в България. Тримата пътуват и по всички браншови изложения за биохрани и сладки изделия, за да навлизат на нови пазари. Участват в най-голямото изложение, BioFach в Нюрнберг, Германия, както и в Англия, Швеция, Холандия и др. „Реално за 2 години успяхме да стъпим на 27 пазара на 4 континента. Като първата година продадохме около 250 000 шоколада, втората удвоихме на 500 000, а за тази година, както вървят нещата, ще направим 1 млн. продажби”, обобщава резултатите дотук Красимир.

Прогноза: Очакванията на Красимир са през тази година да продадат 1 млн. шоколада, произведени във фабриката в жк "Младост"
Българският шоколад се продава в Европа, Азия, Северна Америка, а отскоро и в онлайн магазин в Южна Африка. "Нашата стратегия е b2b, оставяме крайната реализация на дистрибутори. Ние сме се специализирали в това да правим различен, висококачествен и полезен веган, биошоколад", уточнява Красимир.
На българския пазар шоколадът се продава на цени от 4,50 до 5,50 лв., в зависимост от конкретния продукт и неговите съставки. Същата е и на пазара в Германия – 2,50 евро. "Био Бенямин" се надява тази година за първи път да излезе на печалба и да започне да връща заема, отпуснат от финансовия инвеститор. В момента пазар №1 за предприемачите е България, откъдето генерират една четвърт от оборота. Следват с равен дял продажбите в Канада и в Израел, с растящ потенциал са тези във Финландия и в Полша. "Най-голямата поръчка, която някога сме получавали, бе от Япония. Директно заявиха един контейнер, за да пробват пазара. Заради природни бедствия обаче се срина икономиката на региона, откъдето дойде поръчката. Надяваме се скоро да се възстановят", уточнява Красимир. Пазарът във Финландия генерира добри продажби целогодишно, а в Полша хит е шоколадът с добавено масло от роза "Дамасцена".
Най-продаваният шоколад на предприемачите за миналата година е с матча – висококачествен японски зелен чай.
ПредизвикателстваДа си стартъп в България, съвсем не е малко предизвикателство, а и световната практика показва, че 9 от 10 новосъздадени компании фалират. „Ние искаме да сме от тези 10%, които изплуват и успяват”, казва Красимир.
Един от проблемите според него е, че стартъпите у нас много трудно могат да се възползват от европейските програми. Първо, защото това са фирми без история, и второ, че повечето имат голям стартов заем, който трябва да връща, както е и в техния случай: "Изискванията са съотношението между оборот и заем да е максимум 1 към 8, а при нас е повече".
За разлика от други компании обаче предприемачите като цяло са много доволни от работата си с контролиращия орган за тяхното производство, Българската агенция за безопасност на храните. Единственият проблем, който са имали с ведомството, е временната забрана да произвеждат шоколада с масло от роза. "Оказа се, че имаше разнопосочно тълкуване на една от европейските директиви, но недоразумението бе изгладено и отново го предлагаме", казва Красимир.
Основният съвет на младия бизнесмен към бъдещите предприемачи е да не се страхуват да действат: „Вселената не подкрепя мисли и мечти, а действия”. И добавя – ако имаш някаква идея, седни малко, помисли, огледай се, свери си часовника. Защо пък да не откриеш топлата вода наново?
А за себе си смята, че най-много му помага медитацията. "Каквото и да правиш, прави го със спокоен ум. Само така, каквото и да правиш, то ще ти се получи”, е убеден Красимир.
Текстът е публикуван в брой 17/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.