Действай бързо и калибрирай после. За много аспекти на бизнеса това е работеща стратегия. Бъговете се поправят в движение, тъй като повечето проблеми изникват в реална обстановка. Но когато става дума за онлайн репутацията на бизнеса, този подход може да се окаже катастрофален.
Според основателя на фирмата за управление на кризи Reputation Control Inc Херш Дейвис-Ницберг предприемачите трябва да бъдат проактивни по отношение на управлението на онлайн репутацията си, за да не понесат необратими щети. Ето четирите стъпки, които той препоръчва.
Разберете онлайн репутацията сиВашата марка онлайн е целият ви дигитален отпечатък – всяка новинарска статия, видео, пост във Facebook, снимка в Instagram или друга информация за вас в интернет. Знайте, че първите две страници от резултатите от търсенето имат най-голямо въздействие. Проучванията на Hubspot показват, че 75% от потребителите никога не преминават след първата страница с резултати. Трябва регулярно да пускате през Google името на компанията си, за да следите как се движи репутацията ви в нета. Това може да ви помогне да разберете какво мисли дигиталният свят за вас. Ако не го правите постоянно, в даден момент може да установите, че негативните отзиви преобладават. Консултантите по управление на репутацията съветват периодично да се създава положително съдържание, което да е в съответствие с марката.
Разберете кои стеЧесто предприемачите искат да развиват позитивна онлайн репутация, но не знаят откъде да започнат. Изграждането на силна марка не става просто с избутването на лошите отзиви назад в търсачките. Първо трябва да определите целите си. Отделете време, за да си представите идеалната си репутация онлайн. Какво искате да комуникирате? Каква е вашата таргет група? Едва когато си отговорите на тези въпроси, ще можете да създадете съдържание, което да подчертава дигиталната ви идентичност като марка.
Поддържайте постоянно добра репутацияЛесно е да игнорирате онлайн репутацията си, когато всичко върви добре. Но когато се появи криза, информацията за вас в интернет може да определи как ще реагират медиите, клиентите и дори личните ви познати. Грижете са за своя дигитален отпечатък, преди да се случи бедствие. Ако имате добра репутация и нещо се случи, направете крачка назад и погледнете голямата картина. Най-голямата грешка, която можете да направите в кризата, е да отговорите първосигнално. Бързите и необмислени реакции могат да превърнат една малка криза в бедствие.
Ползвайте правилните инструментиКогато разработвате стратегия за поправяне, изграждане или мониторинг на вашата репутация, е важно да се разберат разликите между различните инструменти и методи за управление. Можете да ползвате агенции за връзки с обществеността, които обичайно се фокусират върху публичността – те се стремят да постигнат общо медийно отразяване за вас или вашия бизнес. Пресата може да бъде мощен инструмент при създаването на репутация, но без подходяща оптимизация материалите, генерирани вследствие на PR, може да не се появят в резултатите на търсачките. В такъв случай можете да се обърнете към фирма за управление на репутацията, която да осигури цялото ви онлайн съдържание да е в съответствие с вашите цели. Такива компании използват различни методи, за да се уверят, че постигнатата публичност перманентно стои на първите страници от резултатите от търсенето.
Накрая не забравяйте, че независимо как избирате да управлявате онлайн присъствието си, сами или чрез външна фирма, автентичността е ключова.
Текстът е публикуван в брой 12 /2019 г. на списание "Икономист" от 22 март, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната.
Вижте какво още може да прочетете в броя