Идеята за формирането на Европейския съюз е да действа като единен пазар, създавайки условия за свободно движение на стоки, капитали, услуги и хора между страните, включени в него. Генерално погледнато, целта е постигната, но има дребни детайли, които трябва да знаете, ако искате да оперирате на територията на Съюза успешно. Въпреки усилията на ЕС във всяка страна има особености, с които ще трябва да се съобразите.
Ето няколко неща, които трябва да обмислите, ако планирате да разширите обхвата на вашия бизнес в друга страна в Европа.
Инвестирайте в превод
Google Translate е полезно средство за туристите, които се опитват да разберат уличните знаци, в Унгария например, но далеч не е достатъчно за цялостен превод на уебсайта ви. Проучване на Common Sense Advisory показва, че 73% от потребителите предпочитат уебсайтове, които предоставят съдържание на местния език. Но самият превод също е от значение. Това съвсем не е прост процес, защото има нюанси, които често се губят в превода „дума по дума“, което може да промени контекста на съобщението. Езикът е много повече от думи. Той е култура и уважение към нея. Показвайки уважение към вашата аудитория с прецизен превод, вие ще повишите и доверието към продукта или услугата си.
Изяснете въпросите с регулациите
Да, ЕС има директиви и правила, които са общовалидни, но прилагането и транспонирането им в местните законодателства невинаги е еднакво. Така се оказва, че всяка държава има свои собствени правила по отношение на плащанията, продажбите, промоциите и защитата на данните. А това може да е проблем пред стратегията ви за рекламни отстъпки и намалени цени. Например френски уебсайт може да рекламира продукти с отстъпка въз основа на препоръчителната цена на дребно, предложена на физическите търговци във Франция, но правилата във Великобритания са различни. Затова е добре предварително да се свържете със съответния регулаторен орган и да попитате какво е позволено и какво не.
Не забравяйте логистиката
С развитието на технологиите вече е възможно почти всичко да се продава онлайн, но не е толкова лесно, колкото изглежда. Например обслужването на клиенти е жизненоважен аспект за начинанието ви. Уредете въпроса с връщането на стоки и рекламации, като създадете адрес, на който клиентите могат да го правят безплатно, без да трябва да пращат продуктите в друга държава. Назначете поне един човек в новата страна, който да може да се справя с оплакванията на клиентите на родния им език. Не забравяйте, че технологиите правят електронната търговия удобна за разширяване на бизнеса, но те правят още по-удобно за потребителите да кликнат на друг сайт.
Съобразете се с местната култура
Бившият главен изпълнителен директор на Starbucks Хауърд Шулц често е цитиран, че "ако хората споделят ценностите на една компания, те ще останат лоялни към марката". Но какво ще стане, ако тези ценности не са задължително споделени в друга държава? Един пример за това е опитът на Walmart да се разрасне в Германия през 1998 г. Германската култура набляга на ефективността, но огромните магазини и хилядите продукти на Walmart направиха пазаруването за германците мъчително. Освен това американската верига задължава служителите си да се усмихват на клиентите по всяко време. Тази практика е не само необичайна в Германия, но и изнервяла местните клиенти. В крайна сметка гигантът в търговията на дребно се изтегли от страната през 2006 г. Трябва да останете верни на своите ценности, но и да се адаптирате към новата среда и култура, за да изградите доверие, интерес и лоялност. И