Подготвени за предприемачество

7 начина да разберем дали дадена бизнес идея има потенциал за печалби

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 02 July 2018 12:21 >
Българите обичат да движат собствен бизнес. Доказателство за това е фактът, че 98% от фирмите у нас са микро, малки или средни. Но едно е да стартираш, а съвсем друго е да започнеш да печелиш. Предприемачеството само по себе си не е рецепта за успех, ако не си подготвен за него. И така, как може да разберете дали следващата ви велика идея наистина е страхотна, което означава реализируема? Следващите съвети няма да ви направят автоматично милионери, но ще ви подготвят да откриете бизнес възможности, които биха могли да ви донесат пари в не толкова далечното бъдеще.

Не съществува пътна карта за успешен бизнес, а топлата вода вече е открита. Но има базисни отправни точки, които ще ви помогнат да се ориентирате за мястото си в икономическия океан.

Хората вече плащат на други
за подобни продукти

Един лесен начин да прецените дали вашият бизнес има потенциална пазарна стойност е да разберете какво хората вече купуват. Google Trends е отличен източник за идентифициране на това кои теми и продукти привличат най-голям интерес. Проучването на тенденциите в дадена продуктова категория с течение на времето ще даде ясна представа за това дали перспективите са добри във вашата ниша. Ще разберете защо в момента потребителите купуват даден продукт и защо избягват друг. Колкото повече проучвания на пазара извършвате, толкова по-лесно ще бъде да идентифицирате целевата си аудитория.

Решавате реален проблем

Успешните фирми се опитват да решат проблем, който потребителите срещат ежедневно. Колкото по-общозначим (и сякаш непреодолим) е проблемът в живота на вашите клиенти, толкова по-важно е да намерите решение бързо. Това обаче съвсем не важи за всички проблеми. Вземете например широкомащабната логистика. Там фокусирането върху нуждите винаги ще бъде по-устойчиво, отколкото върху желанията. Създаването на решения на логистичните проблеми е изключително полезно, но крайните потребители не го виждат като пречка, и не им трябва. Но има редица реални проблеми от всички видове индустрии, с които хората се сблъскват редовно. Ако не можете да ги идентифицирате, говорете с хора, които вече са се сблъсквали с тях и на които имате доверие. Вероятно те ще ви осигурят отправната точка, от която се нуждаете, за да започнете работа по пазарното си решение.

Вече сте осъществили
продажби

Понякога е трудно да се решиш да напуснеш работа и да стартираш собствен бизнес. Търсенето на сигурност не е непременно във вреда на предприемачеството. Добрата преценка изисква да изпробвате идеята си, докато все още не рискувате. Проучванията на пазара можете да направите в свободното си време. Продажбата на домашни продукти онлайн също ще ви помогне да се ориентирате за интереса към вашата идея. Опитът да направите истински продажби, преди да се отдадете изцяло на бизнеса, ще ви даде доста по-ясно усещане за посоката, в която трябва да поемете.

Разбирате разходите

Някои бизнес идеи изискват много повече финансови усилия, за да стартират и работят, отколкото други. Копирайтърът на свободна практика, който пише от къщи, няма да има същите разходи като производителя на мебели. От съществено значение е да разбирате разходите за бизнеса си, преди да стартирате продукта или услугата си. Това ще повлияе пряко върху ценовата ви политика и плановете за растеж. Ако нямате ясна стратегия за изкарване на повече приходи, отколкото са разходите, е по-добре да не се впускате в бизнес начинание.

Пазарът има
потенциал

Не всички сектори дават еднакви възможности за реализация. Напредъкът в технологиите например направи неща като туристически агенции и видеотеки ненужни. Няма значение колко много обичате вашата идея – картите са свалени. Самоцелното преследване на безперспективен бизнес е обречено на провал.

shutterstock
ИЗСЛЕДВАНЕ: Инструменти като Google Trends ще ви покажат какво търсят потенциалните ви клиенти
Източник: shutterstock


Направете внимателно проучване на пазара, защото няма много място за растеж, когато се опитвате да влезете в умираща индустрия. Разглеждането на общите тенденции ще ви помогне да определите дали идеята дава дългосрочни възможности и шансове за финансов успех.

Изпъквате сред множеството

Традиционните идеи рядко се превръщат в голям успех. Печелившите бизнеси имат ключови характеристики, които ги разграничават от другите компании в същата ниша. Това не означава, че трябва да „измислите колелото“ с вашия продукт или услуга. Но е задължително да намерите това, което правите по-добре от конкуренцията.
Докато един наистина уникален продукт лесно ще се открои, то на съществуващ пазар трябва да направите нещо, за да ви забележат. Не е задължително да е по-ниска цена или по-качествено производство. Първото обичайно е за сметка на второто, а второто пък може да наруши приходно-разходния баланс. Трябва да намерите нещо по средата, а уникалното ви предложение трябва да подчертае индивидуалността на вашата марка, за да привлечете клиенти. Ако успеете да определите какво ви прави уникални, е много по-вероятно вашият бизнес да бъде успешен.

Отдаден сте
на идеята

Всички споменати по-горе фактори са от съществено значение за успеха на вашата бизнес идея, но няма да стигнете далеч, ако не обичате това, което правите. Всеки успешен собственик на малък бизнес и въобще предприемач трябва да притежава страст, която да го движи напред – дълбоката убеденост, която го кара да продължава въпреки трудностите. Разликата между тези, които преодоляват тежките моменти, и онези, които не оцеляват през трудностите, е страстта.
Никога няма гаранции, когато се опитвате да започнете собствен бизнес. Но това не означава, че трябва да се втурнете на сляпо. Без значение в каква точка от живота си се намирате, можете да станете успешен предприемач и да постигнете финансовата свобода, която желаете. Но трябва да вложите време и усилия, за да сте сигурни, че сте намерили качествена възможност, ще бъдете по-добре подготвени, за да постигнете желаните резултати.

Текстът е публикуван в брой 26 /2018 г. на списание "Икономист" от 29 юни, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ