Удачен ли е фриймиум за всеки бизнес

Предлагането на частично платени продукти и услуги може да е доходоносно, но не е панацея

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 18 June 2018 11:58 >
Удачен ли е фриймиум за всеки бизнес
Източник: Shutterstock
За да развивате бизнеса си, е важно да разберете кой модел е най-подходящ за вас. Днес една от най-популярните стратегии е т. нар. модел фриймиум (freemium). Неговото наименование идва от съчетанието на английските думи за свободен (free) и премиум (premium) и най-общо представлява предоставяне на основна услуга или продукт безплатно, но свързаните с него подобрения биват заплащани. В днешната дигитална икономика този модел е навсякъде около нас, използван от бизнеси в най-различни сектори – от Dropbox, през „Ню Йорк Таймс“, чак до сайтове за запознанства.

Като цяло, фриймиум работи в два сценария. Първият е, ако сте стартираща компания и се стремите да заинтригувате публиката и да навлезете на даден пазар. Вторият – ако вашият продукт или услуга е установен и обичан от потребителите, но по принцип е платен, и сте заплашен от отлив към конкуренцията, която залага на безплатния достъп. Като механизъм фриймиум също може да е в различни варианти – безплатен за определен период от време или за определено количество. Може и да не изисква плащане от клиентите за базовата услуга, но да печелите от предлагането на допълнителни функционалности и предимства.

Ако смятате, че вашият бизнес може да се впише в някои от тези сценарии, ето няколко съвета, които ще ви помогнат.

Бъдете готови да коригирате

Работата въобще не свършва с пускането на продукта или услугата. Ако клиентите не идват на тълпи, значи вашето предложение не е достатъчно атрактивно. Трябва да следите отблизо какво става, включително и при конкуренцията, и да нанасяте незабавни корекции в нужната посока. Ако офертата ви е прекалено добра, също ще се натъкнете на проблем – може да се окаже, че безплатното ви предложение напълно задоволява основната ви целева група и никой не изпитва нужда да плаща за надграждането му. Това е деликатен баланс, който изисква много потребителски тестове, желание и способност за адаптиране.

Дефинирайте своята
добавена стойност

Преди години LinkedIn имаше проблем: Клиентите не разбраха защо плащането на премиум услугата ще подобри техните шансове. Така LinkedIn добави платената възможност да изпращате имейли и да комуникирате с непознати – ясно послание, на което потребителите реагираха положително. Сайтовете за запознанства работят по сходен начин.
Платформите работят като витрини на магазини, можете да разглеждате колкото си искате, но ако искате да разберете кой ви пише, трябва да платите. Само защото вие определяте нещо, което да е стойностно за вашия продукт, не значи, че и клиентът е съгласен, че точно това е ценно. Отново – следете изкъсо и променяйте фокуса на офертата си, когато е необходимо.

Не се заблуждавайте
от ранните записвания

Първите клиенти, които плащат за вашата услуга, най-вероятно не са дългосрочни. Опитът показва, че ранните абонаменти се правят от любопитство и клиентите са склонни да се отдръпват след време. Така че бъдете подготвени за евентуален отлив. Предварително трябва да се насочите към стратегия за набиране на потребители. Нуждаете се от силни клиенти, които да водят други след себе си. Затова помислете върху вариант за поощрение на подобна активност.
Никой бизнес модел не е сигурен. Но ако фриймиум е подходящ за вас, ще трябва непрекъснато да следите, обновявате и да се развивате – и да се надявате след това да наберете инерцията, нужна, за да изпъкнете на този претъпкан с безплатни продукти пазар. И

Текстът е публикуван в брой 24 /2018 г. на списание "Икономист" от 15 юни, който може да закупите в разпространителската мрежа в страната. Вижте какво още може да прочетете в броя.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ