Госпожо Иванчева, как решавате дали Shell България да подкрепи една благотворителна инициатива?
Shell има три приоритетни области за социални инвестиции: достъп до енергия, развитие на умения и предприятия, както и образование в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката. През 2023 г. похарчихме почти 198 милиона долара за социални инвестиции, от които 35% се изискваха от правителствени разпоредби или договорни споразумения. Останалите 128,3 млн. долара (65%) вложихме в доброволни социални инвестиции.Ваня Иванчева е изпълнителен директор на Shell България от началото на 2022 г.
Преди това е заемала различни регионални позиции в Централна и Източна Европа в областта на оценка на инвестиционните проекти на Shell, планиране и контрол на представянето на бизнеса, стандартизация и трансформация на финанси в региона. Ръководи екип от финансови анализатори в страните в Централна и Източна Европа. Магистър от УНСС по международни икономически отношения и по счетоводство и контрол.Важна част от нашите социални инвестиции е приносът ни към общностите, които са били засегнати от бедствия. Обикновено Shell отпуска финансови дарения на неправителствени и партньорски организации, които имат опит в предоставянето на хуманитарна помощ при бедствия. Когато е възможно и необходимо, ние предоставяме и нашите продукти и услуги, като горива, химически продукти, транспорт и логистика. През 2023 г. Shell допринесе с 11,6 млн. долара за помощ при бедствия в няколко държави, включително 5 милиона при земетресението в Турция.
Shell България беше една от първите компании, която при избухването на ковид пандемията дари 100 000 щ. долара на центровете за спешна медицинска помощ в страната. През 2022 г. Shell България подкрепи Българския червен кръст в усилията му да се грижи за украинските бежанци чрез дарение от 150 000 щатски долара и осигури безплатно кафе и вода за служителите на БЧК за 2 месеца в обектите на Shell. Наред с това ръководството на компанията разреши два дни допълнителен платен отпуск за доброволческа дейност през март и април 2022 г. и така подпомогна инициативата на служителите на компанията в подкрепа на един от центровете за събиране на стоки за украински бежанци.
Колко близо сте до амбициозната цел да се превърнете в енергиен бизнес с нулеви нетни емисии?
В Shell работим за превръщането на нашата компания в енергиен бизнес с нулеви нетни емисии до 2050 г. – доставяйки енергия днес, като същевременно изграждаме енергийната система на бъдещето. В България имаме възможност и отговорност като екип да отговорим на нашата визия за устойчиво бъдеще и правим стъпки в тази посока. Правим го, като избягваме емисиите от нашите операции в търговските ни обекти, а когато това не е възможно, намаляваме и компенсираме емисиите. Ние също така насърчаваме нашите бизнес партньори и клиенти да декарбонизират своята дейност и им помагаме в този процес.
Доставяте качествени горива на пазара, но как ще се шофира с тези горива, зависи изцяло от водачите. Какво Ви мотивира за тази отдаденост на пътната безопасност, която демонстрира компанията?
Безопасността в дейността на компанията е част от нашето ДНК. То е приоритет и фокус за нас и затова ние се стремим да оперираме така, че да не причиняваме вреда на хората и околната среда. Наричаме това нашата амбиция за цел нула. Това е в сила и за пътната безопасност.
Shell e компания, която подпомага със своята дейност мобилността, но и от своя страна е активен участник на пътя. През 2023 г. служителите и подизпълнителите на Shell са изминали около 464 млн. километра за осъществяване на бизнеса на компанията. За нас е важно нашите служители, партньори и клиенти да са в безопасност на пътя, затова имаме и специално отношение към тази тема. От една страна, се стремим да намалим рисковете на пътя, като разработваме стандарти за най-добри практики в рамките на Shell. От друга, ние работим с браншови организации, неправителствени организации и правителства, за да намерим начини за намаляване на рисковете за безопасността на пътя и да споделяме добри практики.
Пътната безопасност е и фокусна област в нашата политика за социални инвестиции, защото смятаме, че можем да допринесем за успешното решаване на един болен социален проблем в България, свързан с нарастващия брой пътни инциденти в страната и броя на пострадалите и загиналите от тях.
Как мотивирате служителите да се включват в благотворителни кампании?
Служителите на Shell България се включват в благотворителни кампании, инициирани от компанията, както и в такива, организирани от самите тях или по-скоро от групата, наречена „посланици на марката“. Кампании, инициирани от Shell България, в които активно участват служителите, са залесителни акции или кампанията с провеждане на час на класа по пътна безопасност. Тяхното участие е напълно доброволно и е мотивирано от естеството на самата кауза.
Не са малко и благотворителните кампании, организирани от самите служители. Такива са редовните тримесечни благотворителни брънчове, в рамките на които колеги приготвят различни ястия, десерти и пр., които се сервират в офиса и се продават на останалите колеги срещу определена цена. Събраната сума отива за социална кауза, определена от самите служители. Мотивацията за участие е голяма и това рефлектира и в размера на сумата, която се събира на тримесечна основа.
Проектите, които ни вдъхновяват и с които се гордеем
Подкрепа на българските отбори,участващи в Shell Eco-marathon
Shell България подпомага български училища и университети, участващи в глобалното състезание Shell Eco-marathon за ученици и студенти, създаващи енергийно ефективни автомобили. От участието на първия български отбор в състезанието през 2008 г. над 100 български ученици и студенти от 6 учебни заведения са преминали през него.
Споделяне на добри практики в областта на многообразието,равнопоставеността и приобщаването
През 2024 г. заедно с други компании стартирахме инициатива за разпространението на нашия опит в областта на многообразието, равнопоставеността и приобщаването сред малкия и средния бизнес в страната. Споделяме разнообразни ресурси на сайта на Хартата на многообразието, от които всяка компания може да се възползва. Планираме да организираме безплатни обучения за МСП на тази тема.
Кампания за обучение по пътна безопасност за ученици в началните класове
В Shell вярваме, че за безопасността на пътя трябва да се говори от най-ранна възраст, затова създадохме обучителни материали за първи и втори клас, които са подкрепени от МОН. Планираме наши служители доброволци да влязат в училищата и да преподават по интересен и увлекателен начин урока по безопасност на пътя на децата. Целта ни е да превърнем децата в посланици на пътната безопасност, в коректив в поведението на техните родители зад волана и така да помогнем и да спасим човешки живот.
Нашите герои
Ива Монова
е експерт „Човешки ресурси“ с 23-годишен опит в Shell България. Повече от 10 години е част от екипа от доброволци в компанията, които работят в областта на многообразието, равнопоставеността и приобщаването (DE&I). През 2024 г. участва като лектор в няколко външни обучения, активен участник е в проекта „Изграждаме мостове“, насочен към малкия и средния бизнес. „Вярвам, че всеки човек е уникален със своите качества, умения, способности и всеки заслужава да получи равни възможности за изява и развитие. Споделяйки опита на Shell, можем да допринесем за разпространение на тези ценности, култура и добри практики сред малкия и средния бизнес.“
Вивиан Новкова
работи за Shell България от близо 2 години и в момента заема позицията експерт „Обучения и квалификация“. Член е на двата вътрешни доброволчески екипа на компанията – „Посланиците на марката“ и „Мрежата за многообразие“. През 2024 г. е силно ангажирана с българското участие в Shell Eco-marathon и с подпомагането на българските отбори в състезанието. „Мотивацията и вдъхновението идват от смисъла за бъдещето. Организацията на различни локални събития за Shell Eco-marathon, координирането на целия процес за България и съдействието на българските отбори, на колегите и на медиите ме кара да се чувствам поне малка част от това голямо в своя смисъл състезание.“
Димитър Ценев
е мениджър „Е-Мобилност“ за Централна и Източна Европа. От около 15 години работи по различни проекти за пътна безопасност в Shell – дейност, която възприема и като своя лична кауза. Счита, че това, което научава и после предава на близки, колеги, партньори и обществото, му дава уникалната възможност да участва в промяната към по-безопасна среда. През 2024 г. е активен доброволец в проекта на компанията за часове по пътна безопасност в училищата. „Личното осъзнаване, че зад статистиката за безопасността всъщност стоят хора със съдба, която може да бъде променена, е главната причина да приемам безопасността на пътя като своя кауза.“
Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.