Добрите дела е важно да са устойчиви във времето

Вярваме, че българският бизнес може да се превърне в мястото, където всеки, независимо от своите различия, се чувства ценен, уважаван и равнопоставен. И работим за това, споделя Камелия Славейкова, председател на Съвета на директорите на Shell България

Пламен Енев
Пламен Енев / 07 March 2025 15:47 >
Добрите дела е важно да са устойчиви във времето
Източник: Тони Тончев
Текстът е публикуван в бр. 11 (51) на BGlobal

Коя е Вашата любима кауза, госпожо Славейкова?

Моята любима кауза е тази, която е насочена към добруването на обществото и има устойчив характер. Това означава, че подкрепата за тази кауза съдържа в себе си елементи, които не само добавят стойност за обществото в определен момент, но и дават възможност тя да се възпроизвежда през годините благодарение на знанията и уменията и ноу-хауто, което е трансферирано към трети страни.Камелия Славейкова е председател на Съвета на директорите на Shell България. С 30-годишния си опит в Shell (в периода 2008 г. – 2021 г. тя е изпълнителен директор за Shell България и Гърция) и значимия ѝ принос за отличната репутация на компанията в страната тя се превръща в символ на успешното присъствие на Shell в България. Активен участник в местната бизнес общност, Камелия е член на Управителния съвет на Българския форум на бизнес лидерите повече от 10 години. От 2023 г. е член на Управителния съвет на Британско-българската бизнес камара. През същата година е номинирана и  приема ролята на зам.-председател на учредения от КРИБ ESG комитет.Стремим се в нашата дейност в България да подкрепяме такива каузи, които имат дългосрочен и устойчив характер.

Shell България е сред първите компании, които се отзовават при кризи, както беше и при пандемията от ковид. На кого разчитате, когато вземате тези решения, и как оценявате ефекта от помощта?

Действително Shell България бе една от първите компании, която предостави дарение на центровете за спешна медицинска помощ в страната още в началото на ковид пандемията. Ние вярваме, че така сме подпомогнали ефективното функциониране на тези лечебни заведения, които бяха на първа линия и изпитваха редица затруднения в началото.

При вземане на решения за благотворителни дейности и подпомагане в условията на криза се отчита необходимостта от навременна реакция и определяне на подходящ партньор, на когото да бъдат предоставени финансови дарения или хуманитарна помощ. Съгласно стандартите на компанията се прави задълбочен процес на due diligence на тази организация и се договарят конкретни условия за предоставянето на помощта, така че да сме сигурни, че тя ще отиде по предназначение и ще изпълни своята социална роля. Въвеждаме и система за контрол, която да следи за целевото използване на дарените средства.

Трудно е да бъде оценен ефектът от такава благотворителна помощ, но за нас остава удовлетворението, че сме дали своя принос за конкретна и належаща в момента социална кауза. Важна и положителна обратна връзка за това получаваме както от нашите служители, които ни подкрепят и често допълват благотворителната активност на компанията, така и от нашите клиенти.

 Shell Eco-marathon съществува много преди устойчивото развитие да стане императив в бизнеса. Как измервате успеха на начинанието и какво е участието на българите в това глобално събитие, което събира на едно място иновациите и грижата за планетата?

Shell Eco-marathon е състезание, в което ученици и студенти конструират енергийно ефективни автомобили, ползващи различни източници на енергия, и се стремят с тях да изминат максимално разстояние с минимален разход на енергия. Целта му е да разшири границите на технически възможното и да вдъхнови младите хора да станат водещи учени и инженери в областта на бъдещите енергийни решения.Shell България е в страната повече от 30 години. Тя е една от водещите компании в бизнеса с търговия с петролни продукти със своите над 100 търговски обекта. През тези години компанията въведе международни стандарти в обслужването, утвърди своите горива като символ на високо качество, наложи Shell V-Power горивата като най-предпочитаната марка на пазара. Всеки месец в търговските комплекси Shell в България се обслужват над 1 милион клиенти, които зареждат гориво и пазаруват в магазините и кътовете за хранене. От стъпването си на пазара у нас Shell налага бизнес стандарти в индустрията и пренася на местно ниво своята международна експертиза. Участва активно в диалога по важни теми като енергийния преход в България, превръщайки се в ключов играч, движещ индустрията напред.Идеята се заражда през далечната 1939 г., а първото състезание, каквото го познаваме днес, се състои през 1985 г. във Франция с 25 отбора. То извървява дълъг път, докато достигне днешните си мащаби – 3 състезания на 3 континента, в които участват над 5000 ученици и студенти от 52 държави.

В България също имаме с какво да се похвалим в състезанието – дебютът ни е преди 16 години, когато за пръв път в състезанието участва отборът на Техническия университет – София, със своя автомобил, задвижван от водородна горивна клетка. С годините постепенно се включват отбори и от други учебни заведения, като в най-силните ни години участват 6 наши екипа в две от най-конкурентните категории – задвижване с водород и с електричество. Радваме се, че голяма част от тези отбори участват и до днес, а през 2025 г. ще се включи и един нов отбор от професионално-техническата гимназия „Д-р Никола Василиади“ в Габрово. През годините българските отбори имат редица добри класирания, а на последното състезание през 2024 г. участниците от ТУ – София, и ПГСГСТ – Чепеларе, се класираха на трето място в своите категории в конкуренция с много силни отбори от престижни университети от цяла Европа.

Shell отдавна е известна със своите политики по многообразие, равенство и приобщаване. Успявате ли да предадете това успешно ноу-хау на други бизнеси и колко важно е такива практики да се прилагат?

В Shell вярваме, че приемайки нашите различия и ползвайки преимуществата на нашите общи черти, можем да създадем по-иновативни, устойчиви и въздействащи решения за нашите клиенти и обществото. Ето защо принципите на многообразие, равнопоставеност и приобщаване (DE&I) са наш приоритет на глобално ниво, който успешно години наред адаптираме спрямо българската действителност. В Shell България се гордеем, че сме считани за лидер на мнение в тази област в страната.

Недостатъчното разбиране по темата сред българския малък и среден бизнес ни вдъхнови да инициираме съвместен проект с HPE и Лидл България, компании, с които бяхме отличени от Форума на българските бизнес лидери с награди за отговорен бизнес. Инициативата ни цели да разпространи нашия богат международен опит в областта на DE&I. Вече създадохме хъб, в който споделяме разнообразни материали по темата, които бизнесите могат лесно да адаптират за собствените си нужди. Освен това се ангажираме да организираме безплатно обучение за малки и средни компании на тема „Приобщаващо лидерство“. Полагаме немалко усилия, защото вярваме, че по този начин българският бизнес може да се превърне в мястото, където всеки, независимо от своите различия, се чувства ценен, уважаван и равнопоставен да даде своя принос със своя уникален талант и мироглед. А най-горда се чувствам от факта, че в основата на всичко това стоят служители в Shell България, които го правят на доброволен принцип, наред с обичайните си работни задачи.

Мислите ли, че българите ще бъдем по-успешни, ако се концентрираме повече върху добрите неща, които се случват в обществото, отколкото да наблягаме на лошите?

Ние, българите, трябва все по-малко да очакваме добрите неща да се случват в обществото просто така, а активно да участваме и да бъдем добротворци, като се стремим добрите дела и каузи да доминират в нашето ежедневие. Ползите от това са безспорни, защото доброто ражда добро и така се мултиплицира. Вярвам, че това е един от начините, който може да помогне българите да се изкачат с по-бързи темпове в класацията на Световния доклад на щастието, където в момента сме на 81-во място от 143 страни.

Какъв е потенциалът на България според Вас и кое е най-важното нещо, което можем да направим като общество, за да го постигнем?

Всички вярваме, че България има потенциал да стане политически устойчива и икономически просперираща страна, и искрено се надяваме това да се случи. Но то няма да стане с магическа пръчка, благодарение на някой държавник или някой национален спасител. То е в ръцете на всички нас като общество и се изразява по различни начини – в упражняването на нашето активно избирателно право, в заемането на активна гражданска позиция, в смелостта да се противопоставим на статуквото, в готовността да поемаме отговорност, в умението да задаваме въпроси, но и да търсим решения, да сме толерантни към другите.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Истинската щедрост към бъдещето е да инвестираме в настоящето

Социалните инвестиции на Shell България в последната година са в три приоритетни области: многообразие, равнопоставеност и приобщаване, образование в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката и пътната безопасност. Това разказва Ваня Иванчева, изпълнителен директор на компанията в България

 

Госпожо Иванчева, как решавате дали Shell България да подкрепи една благотворителна инициатива?

Shell има три приоритетни области за социални инвестиции: достъп до енергия, развитие на умения и предприятия, както и образование в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката. През 2023 г. похарчихме почти 198 милиона долара за социални инвестиции, от които 35% се изискваха от правителствени разпоредби или договорни споразумения. Останалите 128,3 млн. долара (65%) вложихме в доброволни социални инвестиции.Ваня Иванчева е изпълнителен директор на Shell България от началото на 2022 г. 


Преди това е заемала различни регионални позиции в Централна и Източна Европа в областта на оценка на инвестиционните проекти на Shell, планиране и контрол на представянето на бизнеса, стандартизация и трансформация на финанси в региона. Ръководи екип от финансови анализатори в страните в Централна и Източна Европа.  Магистър от УНСС по международни икономически отношения и по счетоводство и контрол.
Важна част от нашите социални инвестиции е приносът ни към общностите, които са били засегнати от бедствия. Обикновено Shell отпуска финансови дарения на неправителствени и партньорски организации, които имат опит в предоставянето на хуманитарна помощ при бедствия. Когато е възможно и необходимо, ние предоставяме и нашите продукти и услуги, като горива, химически продукти, транспорт и логистика. През 2023 г. Shell допринесе с 11,6 млн. долара за помощ при бедствия в няколко държави, включително 5 милиона при земетресението в Турция.

Shell България беше една от първите компании, която при избухването на ковид пандемията дари 100 000 щ. долара на центровете за спешна медицинска помощ в страната. През 2022 г. Shell България подкрепи Българския червен кръст в усилията му да се грижи за украинските бежанци чрез дарение от 150 000 щатски долара и осигури безплатно кафе и вода за служителите на БЧК за 2 месеца в обектите на Shell. Наред с това ръководството на компанията разреши два дни допълнителен платен отпуск за доброволческа дейност през март и април 2022 г. и така подпомогна инициативата на служителите на компанията в подкрепа на един от центровете за събиране на стоки за украински бежанци.

 

Колко близо сте до амбициозната цел да се превърнете в енергиен бизнес с нулеви нетни емисии?

В Shell работим за превръщането на нашата компания в енергиен бизнес с нулеви нетни емисии до 2050 г. – доставяйки енергия днес, като същевременно изграждаме енергийната система на бъдещето. В България имаме възможност и отговорност като екип да отговорим на нашата визия за устойчиво бъдеще и правим стъпки в тази посока. Правим го, като избягваме емисиите от нашите операции в търговските ни обекти, а когато това не е възможно, намаляваме и компенсираме емисиите. Ние също така насърчаваме нашите бизнес партньори и клиенти да декарбонизират своята дейност и им помагаме в този процес.

 

Доставяте качествени горива на пазара, но как ще се шофира с тези горива, зависи изцяло от водачите. Какво Ви мотивира за тази отдаденост на пътната безопасност, която демонстрира компанията?

Безопасността в дейността на компанията е част от нашето ДНК. То е приоритет и фокус за нас и затова ние се стремим да оперираме така, че да не причиняваме вреда на хората и околната среда. Наричаме това нашата амбиция за цел нула. Това е в сила и за пътната безопасност.

Shell e компания, която подпомага със своята дейност мобилността, но и от своя страна е активен участник на пътя. През 2023 г. служителите и подизпълнителите на Shell са изминали около 464 млн. километра за осъществяване на бизнеса на компанията. За нас е важно нашите служители, партньори и клиенти да са в безопасност на пътя, затова имаме и специално отношение към тази тема. От една страна, се стремим да намалим рисковете на пътя, като разработваме стандарти за най-добри практики в рамките на Shell. От друга, ние работим с браншови организации, неправителствени организации и правителства, за да намерим начини за намаляване на рисковете за безопасността на пътя и да споделяме добри практики.

Пътната безопасност е и фокусна област в нашата политика за социални инвестиции, защото смятаме, че можем да допринесем за успешното решаване на един болен социален проблем в България, свързан с нарастващия брой пътни инциденти в страната и броя на пострадалите и загиналите от тях.

 

Как мотивирате служителите да се включват в благотворителни кампании?

Служителите на Shell България се включват в благотворителни кампании, инициирани от компанията, както и в такива, организирани от самите тях или по-скоро от групата, наречена „посланици на марката“. Кампании, инициирани от Shell България, в които активно участват служителите, са залесителни акции или кампанията с провеждане на час на класа по пътна безопасност. Тяхното участие е напълно доброволно и е мотивирано от естеството на самата кауза.

Не са малко и благотворителните кампании, организирани от самите служители. Такива са редовните тримесечни благотворителни брънчове, в рамките на които колеги приготвят различни ястия, десерти и пр., които се сервират в офиса и се продават на останалите колеги срещу определена цена. Събраната сума отива за социална кауза, определена от самите служители. Мотивацията за участие е голяма и това рефлектира и в размера на сумата, която се събира на тримесечна основа.

 



Проектите, които ни вдъхновяват и с които се гордеем

Подкрепа на българските отбори,участващи в Shell Eco-marathon

Shell България подпомага български училища и университети, участващи в глобалното състезание Shell Eco-marathon за ученици и студенти, създаващи енергийно ефективни автомобили. От участието на първия български отбор в състезанието през 2008 г. над 100 български ученици и студенти от 6 учебни заведения са преминали през него.

Споделяне на добри практики в областта на многообразието,равнопоставеността и приобщаването

През 2024 г. заедно с други компании стартирахме инициатива за разпространението на нашия опит в областта на многообразието, равнопоставеността и приобщаването сред малкия и средния бизнес в страната. Споделяме разнообразни ресурси на сайта на Хартата на многообразието, от които всяка компания може да се възползва. Планираме да организираме безплатни обучения за МСП на тази тема.

Кампания за обучение по пътна безопасност за ученици в началните класове

В Shell вярваме, че за безопасността на пътя трябва да се говори от най-ранна възраст, затова създадохме обучителни материали за първи и втори клас, които са подкрепени от МОН. Планираме наши служители доброволци да влязат в училищата и да преподават по интересен и увлекателен начин урока по безопасност на пътя на децата. Целта ни е да превърнем децата в посланици на пътната безопасност, в коректив в поведението на техните родители зад волана и така да помогнем и да спасим човешки живот.

Нашите герои

Ива Монова

е експерт „Човешки ресурси“ с 23-годишен опит в Shell България. Повече от 10 години е част от екипа от доброволци в компанията, които работят в областта на многообразието, равнопоставеността и приобщаването (DE&I). През 2024 г. участва като лектор в няколко външни обучения, активен участник е в проекта „Изграждаме мостове“, насочен към малкия и средния бизнес. „Вярвам, че всеки човек е уникален със своите качества, умения, способности и всеки заслужава да получи равни възможности за изява и развитие. Споделяйки опита на Shell, можем да допринесем за разпространение на тези ценности, култура и добри практики сред малкия и средния бизнес.“

Вивиан Новкова

работи за Shell България от близо 2 години и в момента заема позицията експерт „Обучения и квалификация“. Член е на двата вътрешни доброволчески екипа на компанията – „Посланиците на марката“ и „Мрежата за многообразие“. През 2024 г. е силно ангажирана с българското участие в Shell Eco-marathon и с подпомагането на българските отбори в състезанието. 
„Мотивацията и вдъхновението идват от смисъла за бъдещето. Организацията на различни локални събития за Shell Eco-marathon, координирането на целия процес за България и съдействието на българските отбори, на колегите и на медиите ме кара да се чувствам поне малка част от това голямо в своя смисъл състезание.“

Димитър Ценев

е мениджър „Е-Мобилност“ за Централна и Източна Европа. От около 15 години работи по различни проекти за пътна безопасност в Shell – дейност, която възприема и като своя лична кауза. Счита, че това, което научава и после предава на близки, колеги, партньори и обществото, му дава уникалната възможност да участва в промяната към по-безопасна среда. През 2024 г. е активен доброволец в проекта на компанията за часове по пътна безопасност в училищата. „Личното осъзнаване, че зад статистиката за безопасността всъщност стоят хора със съдба, която може да бъде променена, е главната причина да приемам безопасността на пътя като своя кауза.“

Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ