Целта ни е да бъдем отговорни към обществото и околната среда

Каузите които подкрепяме ни сближават с местните общности и показват, че бизнесът може да бъде двигател за положителни промени, казва Константин Конов, главен изпълнителен директор на „Роберт Бош“

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 06 March 2025 18:22 >
Целта ни е да бъдем отговорни към обществото и околната среда
Текстът е публикуван в специалното издание на BGlobal "Ние сме България" - бр. 11 (51)

Представяме група „Бош“ в България и нейните социално отговорни инициативи

„Бош“ е един от най-познатите брандове и едва ли има семейство в България, в което да няма уред на производителя. Кои са основните фактори за успеха на компанията? Каква е ролята на мисията ѝ за иновации в полза на обществото?

Основните фактори за успеха на „Бош“ са ангажираността ни към иновациите и устойчивото развитие. Нашата мисия е да предоставяме на потребителите „техника за живота“, което означава, че предлаганите от нас уреди и технологии не само трябва да решават проблеми, но и да подобряват качествотоКонстантин Конов е главен изпълнителен директор на „Роберт Бош“ ЕООД и представител на „Група Бош“ за България от началото на 2022 г. Магистър е по компютърни науки от Техническия университет, София, и има над 25 години опит в IT сектора. През последните 18 години заема водещи мениджърски позиции, включително управляващ директор на „Бош Инженеринг Център София“, преди да поеме настоящата си длъжност.
на живота на хората. Целта ни е да бъдем отговорни към обществото и околната среда, предлагайки иновативни решения, които са устойчиви и екологични. Например чрез разработването на енергийно ефективни уреди „Бош“ не само намалява въглеродния отпечатък, но и вдъхновява потребителите да вземат по-екологични решения.

В „Бош“ инвестираме значителни ресурси в иновации, насочени към енергийна ефективност, интелигентна мобилност, решения за дома и възобновяеми източници на енергия. Въвеждането на нови технологии не е просто бизнес стратегия, а наше задължение към бъдещите поколения.

Всичко това обаче би било невъзможно без най-ценното, което имаме – нашия изключителен екип. Развитието на служителите ни, предоставянето на вдъхновяваща работна среда и изграждането на таланти са част от дългосрочната ни стратегия и нашата формула за успех. Да бъдем сред най-предпочитаните работодатели у нас и да имаме едни от най-престижните отличия за инвестиция в човешкия капитал в страната, са признание, с което много се гордеем. 

Компанията произвежда все повече потребителски стоки от рециклирани материали, нейните уреди изразходват все по-малко енергия, електрическите батерии в различните серии уреди са взаимнозаменяеми. Какви са следващите стъпки, които „Бош“ предприема, за да станат нейните продукти още повече екологично щадящи?

В „Бош“ активно работим върху иновации, свързани с устойчивото производство и рециклиране. Следващите ни стъпки включват увеличаване на дела на рециклираните материали в нашите продукти и процеси, както и оптимизиране на енергийната ефективност на уредите. Също така внедряваме технологии, които намаляват въглеродния отпечатък на нашето производство и доставка. Всяка година от „Бош Електроинструменти“ внедряват нови продукти, произведени от рециклирана пластмаса и алуминий. Имаме вече цяла гама измервателни инструменти, изработени 90% от рециклирана пластмаса, опаковките на консумативите ни и цялата серия шкурки са от 100% рециклирани материали. Намалили сме със 70% използването на найлонови опаковки и намаляваме размера на самите опаковки, така че да пестим обеми при транспортиране. Всички дивизии на „Бош България“ са ангажирани с идеята за устойчиво производство и активно работим за намаляване на въглеродните емисии.

„Бош Инженеринг Център София“ е сред водещите иновационни хъбове за автомобилната индустрия в Европа. Разработките му са свързани с електрическа мобилност, автономно управление, микромобилност. Как тези технологии допринасят за благоденствието на човечеството?

Иновациите в електрическата мобилност, автономното управление и микромобилността, които разработваме в „Бош Инженеринг Център София“, са в основата на промяната към по-зелена, сигурна и ефективна транспортна система. Те допринасят за по-безопасна и по-устойчива мобилност. Фокусът на дейността ни постоянно се разширява, като обхваща не само цялата автомобилна индустрия, а също и много други транспортни сектори, сред които и електрически велосипеди. Обособихме нов специализиран отдел, който да работи по технологии и решения за глобалната дивизия Бош eBike Systems и поема задачи по създаването на различни компоненти от електрическите велосипеди – от зарядно и батерия, през задвижване, управление и дисплей. Значителен процент от компонентите за всички производители на електрически велосипеди се произвеждат от Бош, а инженерният център в България работи по голяма част от софтуера за тези компоненти и допринася за тяхното качествено подобряване със своите тестови дейности.
Група Бош е в България от повече от 30 години и има 1000 служители и 3 дружества – „Роберт Бош“ ЕООД, „БСХ Домакински уреди България“ ЕООД и „Бош Диджитал“ ЕООД. През 2023 г. Групата реализира оборот в България в размер на почти 431 млн. лв. Централата на Групата е в София, където се намират направленията „Автомобилно оборудване“, „Електроинструменти“, Home Comfort (Термотехника) и „Сградни технологии“. В столицата е позиционирано и дружеството „БСХ Домакински уреди България“ ЕООД, което е активен участник на пазара за домакински уреди. През 2015 г. присъствието на „Бош“ в България бе значително разширено чрез придобиването на софтуерната компания ProSyst, днес „Бош Диджитал“. През 2019 г. „Бош“ откри Инженеринг Център в София, където днес близо 700 софтуерни специалисти разработват иновативни технологии за автомобилната индустрия в области като системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране, AI и електромобилност.




Вярваме, че иновациите, върху които работим, правят ежедневието по-достъпно, но също така създават и нови възможности за икономическо развитие.

Как България може да развие потенциала си на базата на опита на вашия център и дейността му?

България има сериозен потенциал за развитие на иновационни хъбове особено в технологичната и автомобилната индустрия, какъвто е нашият инженерингов център. За да продължим да растем обаче, са необходими съвместни усилия между бизнеса, държавата и образователните институции. Необходимо е да се инвестира в развиването на таланти и на техните умения в областта на високите технологии и автомобилната индустрия.

Ние добре разбираме това и инвестираме активно в образование. Даваме си сметка, че за да растем устойчиво, трябва да разчитаме и допълваме екипа с млади кадри. Поради тази причина компанията стартира собствена академия за обучение на младши софтуерни инженери. Бош ECS Career Camp се разви много успешно в три поредни издания и вече предостави шанс на близо 80 млади професионалисти за кариера в сферата на автомобилния софтуер.

Сътрудничеството на бизнеса с университетите и специализираните училища е друг ключов момент, който също играе важна роля в изграждането на квалифицирани кадри, които да водят иновациите напред. Ние в „Бош“ добре разбираме това и работим активно с университети и професионални училища в различни бизнес направления. Именно партньорствата между индустрията и образованието ще ни позволят да подготвим следващото поколение специалисти, които могат да реализират иновации в България.

През 2023 г. компанията е подкрепила 20 проекта, подпомагащи социални институции и фондации, свързани с образование, околна среда и благотворителни кампании. Как избирате какви проекти да подпомагате и по какъв начин тази дейност допринася за развитието на компанията?

Изборът на проекти, които подкрепяме, е основан на нашата ангажираност към социално отговорни инициативи, които имат реално въздействие върху обществото и околната среда и които съответстват на нашите ценности и бизнеси. Вярваме, че така не само помагаме на обществото, но също изграждаме доверие и лоялност към нашите колеги, клиенти и партньори, към нашия бранд. Разбира се, включваме се и когато има извънредни ситуации или бедствия в страната, като се стремим да осигурим най-необходимото на нуждаещите се, както беше с наводненията в Карловско.

Всички проекти и каузи, които подкрепяме, са важни за нас, като много от тях са дългосрочни. Такава е инициативата „Готови за успех“, която осигурява стипендии на ученици и студенти, лишени от родителски грижи. Продължаваме и подкрепата си за Фондация „Светът на Мария“ и Фондация „Нашите недоносени деца“. Всъщност всяка от нашите дивизии е обвързана със своя кауза, зад която застава и която подкрепя. Например „Бош Инженеринг Център София“ подпомага Планинската спасителна служба при Българския червен кръст и осигурява част от нужните ресурси за безопасната им работа. И понеже безопасността във всички направления е от особена важност за нас, от „Бош Автомобилно оборудване“ за поредна година подкрепят кампанията „Убий скоростта, спаси дете“, насочвайки вниманието на шофьорите и на цялото общество към предотвратяването на пътнотранспортни произшествия. Бош Home Comfort подпомага с материални дарения на климатици социални институции и организации, сред които са SOS Детски селища България.

Броят на каузите и инициативите, които всички ние в „Бош“ подкрепяме, се увеличава с всяка година. В дългосрочен план тези дейности ни помагат да укрепим отношенията си с местните общности и да покажем, че бизнесът може и трябва да бъде двигател за положителни промени.

 „Бош“ е известна с помощта си за развитие на средното професионално образование, подкрепяте и Техническия университет – как оценявате ефективността на тази социално отговорна дейност и смятате ли да я разширявате или променяте в бъдеще?

„Бош“ винаги е имала сериозна ангажираност към развитието на професионалното образование, защото вярваме, че това е пътят към устойчивото развитие на индустрията. Нашето партньорство с Техническия университет в София е пример за това как бизнесът може да допринесе за по-добро образование и подготовка на бъдещите инженери. Създадохме съвместна бакалавърска програма по „Интелигентни системи и изкуствен интелект“ и тази специалност бързо се превърна в една от най-желаните в момента.

Освен това финансирахме и оборудвахме и лаборатория в университета. Но партньорството ни с Техническия университет не е единствената ни образователна инициатива. Наскоро открихме демонстрационен център на „Бош Електроинструменти“ в Лесотехническия университет в София, който предоставя на студентите практическа подготовка с иновативни технологии. Това е още една инициатива, която подчертава ангажимента ни към развитието на младите хора и бъдещи квалифицирани кадри у нас.

Тази година отвори врати и нов център за обучение на „Бош Автомобилно оборудване“ в ПГТЕ „Хенри Форд“, който е резултат на съвместните усилия на нашето направление и професионалната гимназия, която е сред най-големите професионални училища в България и на Балканския полуостров.

Имаме успешно партньорство и с фондация „Заедно в час“, както и с „Телерик Академия“, с които за трета поредна година развиваме и разширяваме детска ИТ школа в град Банско, която подготвя ученици от различни възрасти за дигиталното бъдеще.

Непрекъснато оценяваме ефективността на тези програми и разглеждаме възможностите за тяхното разширяване, обвързвайки ги с различните сфери на нашата дейност. Планираме да продължим да инвестираме в образованието и да разширим сътрудничеството си с други образователни институции, за да осигурим на младите хора още по-добри възможности за реализация.

 

—---

 



 
Проектите, които ни вдъхновяват и с които се гордеем

 

Месец на доброволчеството на „Бош България“

В Месеца на доброволчеството на „Бош България“, реализиран в 4 последователни съботи през октомври 2024 г. , се включиха над 100 служители на компанията с техните семейства. В рамките на инициативата доброволците дариха близо 400 часа доброволен труд и помогнаха за облагородяването на няколко значими обекта както в София, така и извън града, а компанията подпомогна дейността на изброените обекти с финансови дарения. Сред доброволческите инициативи бяха освежаване и поддръжка на Зоологическата градина в София, озеленяване и реновиране на Гара Цепина и Дом музей на теснолинейката Септември – Добринище, почистване и подредба на експозициите в Национален политехнически музей, София, и изграждане на дървени съоръжения и облагородяване на Природен парк Витоша.

Помагаме след пороите

След пороите в Карловско през 2022 г. „Бош България“ организира кампанията ПОМАГАМЕ! в помощ на пострадалите хора. Групата осигури финансова подкрепа в размер на 50 000 лв. и домакински уреди за засегнатите семейства. Служителите също бяха съпричастни – те допълниха корпоративното дарение с лични финансови средства и подадоха ръка на бедстващите в този труден момент.

Подслон за бежанците от войната

Близо месец след началото на войната в Украйна „София Тех Парк“ инициира кампания за настаняване на украински бежанци, в която екипът на „Бош България“ се включи с готовност. С общи усилия бе приспособена сграда за около 50 души, като бяха предоставени аксесоари и вещи от първа необходимост, детски легла и компютри за връзка с близките и семействата на бежанците.

Нашите герои


Панайот Николов

Панайот Николов работи от 24 години в автомобилния бранш, 14 от които в „Роберт Бош България“ на позицията директор продажби „Автомобилно оборудване“. В сферата му на отговорности влиза автомобилният бизнес на Bosch на територията на България и Северна Македония. Освен завършена инженерна специалност има и магистратура по международни икономически отношения от УНСС.

Определяте екипа на „Бош Автомобилно оборудване“ като ключов за добрите резултати, които постигате. Как мотивирате хората, каква е ролята на корпоративната култура, на социалните инициативи на компанията за сплотяването им?

Корпоративната култура в компанията стимулира отворената комуникация и общата визия за успех. С колегите се подкрепяме не само като професионалисти, но и в чистo човешки аспект, като прекарваме заедно и голяма част от свободното си време. Екипът ни е най-сериозният фактор за успеха на бизнеса ни. Мотивацията идва от позитивната атмосфера в отдела, свободното споделяне на идеи и предложения и чувството за общност с единни цели и визия. Социалните инициативи са отличен повод да се събираме и общуваме в неформална атмосфера, като в същото време допринасяме за развитието на обществото.

Каква е добавената стойност за професионалната подготовка на учениците от гимназия „Хенри Форд“, която им давате с новия учебен център, който открихте?

Добавената стойност идва от досега им с най-новите технологии на „Бош“ в областта на ремонта и поддръжката на съвременните автомобили. Стремежът ни е учениците да практикуват в нашия център, да опознават уредите и начина на работа с тях и автомобилите през призмата на „Бош“, защото е много вероятно да използват същото оборудване при последващата си работа в реални условия. Практическата подготовка по време на учебния процес е едно от сериозните предизвикателства пред професионалното образование в България и нашият стремеж е да подпомогнем учениците в началните етапи на подготовката им.


Йордан Дочев
търговски директор Бош Home Comfort

Йордан Дочев работи от 25 години в „Роберт Бош България“. От 2007 г. създава, оглавява и успешно развива дивизия „Термотехника“ като директор продажби. Завършил е Техническия университет в София и машинно инженерство в Техническия университет в Карлсруе. Освен за българския пазар отговаря за Сърбия, Македония, Косово и Черна гора.

Кои са основните фактори за успеха на дивизията Бош Home Comfort и как те са свързани със социалната отговорност?

Технологиите, които разработваме, са все по-щадящи и все по-ефективни в използването на енергия. Например термопомпата CS5800, която предстои да бъде представена на българския пазар, е не само еталон за ефективност в отоплението, но и продукт с изключително ниско ниво на шум. Другата наша новост за сезона, линията климатици Climate 7000i, са с най-високата ефективност на охлаждане и отопление от А+++.  Мисълта за околната среда се простира отвъд продуктите, като във всички наши локации се отдава голямо значение на екологичността и природосъобразните технологии. „Бош“ превърна всичките си 400 световни локации във въглеродно неутрални от 2020 година. Компанията е и първата индустриална организация в световен мащаб, постигнала нетни нулеви въглеродни емисии от използваната енергия от собствени и от външни източници.

Увеличава ли се търсенето на устойчиво произведени технологии за дома на българския пазар?

Българският пазар следва всички европейски тенденции и при нас виждаме засилено търсене на електрически съоръжения. Все по-голяма част от новото строителство залага на термопомпени и климатични решения за покриване на основните нужди. Това води след себе си и до въвеждането на все по-ниско температурни системи, които са значително по-икономични от традиционните радиатори. Търсенето на нови технологии не спира само дотук, все повече домакинства се замислят и за качеството на въздуха, използвайки въздухопречистватели и климатици с вградени йонизатори.



Регина Симон
търговски директор „Бош Електроинструменти“

Регина Симон има повече от 35 години професионален опит в областта на търговията с технологични продукти, 14 от които в „Роберт Бош“ България. Отговаря за развитието на бизнеса и продажбите на електроинструменти за професионалисти и за домашния майстор, градинска и измервателна техника и консумативи с марката Bosch. Освен завършена икономическа специалност има редица специализации за подготовка на мениджъри и за управление на кадри.

Екипът, пазарната среда, предлагането на нови продуктови линии – как тези компоненти влияят на резултатите, които постига ръководеното от Вас направление?

Това са най-важните фактори за положителното развитие на един бизнес, възможно най-добрата комбинация за постигане на успех. „Бош“ е една от най-иновативните световни компании. Годишно „Бош Електроинструменти“ предлага на българския пазар над 100 нови продукта. През последната година въведохме изцяло нови продуктови линии – „ръчни инструменти“ и „градински електроинструменти за професионална употреба“. Успешното налагане на нови продукти е свързано с професионален маркетинг, с отлични търговски умения и с перфектна комуникация, които се постигат с един много добре сработен и мотивиран екип.

Наскоро открихте нов демонстрационен център в Лесотехническия университет – София. По какъв начин бизнесът среща образователните институции и успешни ли са подобни партньорства за кариерната ориентация на младите хора у нас?

Създателят на фирмата ни Роберт Бош е поставил преди много години началото на връзката между обучението и същинската работа. През 1913 г. той създава собствена работилница за чираци, за да обучава млади хора в различни области. Той казва: „Практиката е най-трудната част от обучението, а обучението е същността на трансформацията“. Следваме тази традиция и вярваме, че помагайки на учебни заведения с оборудване, срещайки се с младите хора и давайки възможност да се докоснат до продуктите и работата ни, им даваме посока и материализираме прочетеното в учебниците.


Владимир Ненчев
търговски директор „Бош Сградни технологии“

Владимир Ненчев има 8-годишен опит в сферата на Системи за сигурност и охрана, Сградни технологии, Бизнес развитие и продажби за държави в Европа и Близък изток. Единадесет години е работил в сферата на Testing Inspections Certification. Завършил е автоматизация, магистър по маркетинг в УНСС.

Енергийната ефективност е все по-важна за съвременните сгради. Как технологиите на „Бош“ допринасят за ефективното управление, енергийната консумация на сградите и като цяло – на комфорта на живот?

Продуктите на „Бош Сградни технологии“ залагат на автоматични функции на устройствата, които намаляват въглеродния отпечатък при инсталация, пуск, обслужване и сервизиране на цялата система. Свързаността между „Бош“ системите за сигурност и охрана и възможността за ефективно им управление дават възможност за цялостно управление на енергопотреблението в различните видове сгради. Високото качество на използваните технологии и материали позволява по-дългосрочна употреба на „Бош“ продукти без замяна, което намалява всички допълнителни разходи.

Изкуственият интелект навлиза във всички сфери на живота – кои са основните фактори, които отчитате, когато го използвате, имплементирате във вашата дейност?

В системите за сигурност и охрана на „Бош“ има продукти, използващи принципите на изкуствения интелект за отчитане на различни събития, особено в критични ситуации. Основен фактор, даващ предимство на изкуствения интелект, е прецизността и бързината на реакция. В реална ситуация бързата детекция на животозастрашаващо събитие в сградата е изключително важна, комуникацията между пожароизвестителна и оповестително-евакуационна система е от изключително значение, като изкуственият интелект в „Бош“ продуктите помага да се гарантира сигурността и в двете ситуации.

Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ