Доброто винаги е правилният избор
Балансът между нашите клиенти, обществото, в което живеем и работим, и екипа ни е в основата на нашия успех, казва Иван Чернев, главен изпълнителен директор на Kaufland България
Текстът е публикуван в специалното издание на BGlobal "Ние сме България" - бр. 11 (51).
Господин Чернев, как се променя една компания, развивайки своето социално отговорно поведение? Какви са Вашите мотиви да поставяте това отговорно поведение като акцент в развитието на „Кауфланд“?
Като най-голяма компания в ритейл сектора ние вече не говорим за компания и отделен бизнес, а за цяла екосистема. В нея в абсолютен баланс поставяме три ключови за бизнеса теми – нашите клиенти, обществото, в което живеем и работим, и екипа ни, който реализира целия този бизнес. През годините сме осъзнали, че балансът между тези теми е много крехък и много фин, но точно той е в основата на нашия успех. Иван Чернев има над 15 години опит в Kaufland,през които е управлявал различни отдели в структурата ѝ в няколко европейски държави. Оглавява Kaufland България от 2018 г. Председател е на Управителния съвет на Сдружението за модерна търговия (СМТ) в България, което обединява част от най-големите компании в търговията на дребно в страната и работи за растеж, модернизация и развитие на търговския отрасъл.
Колко инициативи е подкрепила компанията за 18 години, откакто е на българския пазар? Коя е първата, в която участвахте, и какво ви даде тя?
Всяка година ние реализираме близо 50 проекта – с различен мащаб и различен формат. В последните години темата за социалната отговорност е категорично поставена на масата с приоритетите ни. Възстановяването на Централни хали и изграждането и поддържането на нова градска сцена в пространството между археологическите разкопки там е един от най-мащабните ни социални проекти – както на ниво България, така и на групово ниво. Веднага след него по мащаб се нарежда подкрепата ни за Българските антарктически експедиции – ние сме стратегически партньор вече трета година и сме дарили общо над 70 тона продукти, с които подпомагаме изследването на климатичните промени.
Как се раждат инициативите, които стартирате? В какво се мери ефектът от добрите дела – количествено, като образователен ефект, като променени човешки съдби…
В центъра на всеки наш проект са нашите клиенти. Още преди години формулирахме 3 ключови теми, през които разгръщаме нашата социална отговорност, и те са: опазване на околната среда, подкрепа за образованието и културата и грижата за децата на България. Дълбоко сме убедени, че всеки проект, всяка стъпка, която предприемаме по всяка една от трите теми, е важна и всяко наше действие има значение. Обратната връзка на клиентите ни, растящият всяка година брой на партньо-рите и съмишлениците ни, както разбира се – признанията, които получаваме за кампаниите ни, са ефектът, който ни показва, че сме на прав път.
„Кауфланд“ е най-големият частен работодател в България – лесно ли е да се увлече толкова голям и многообразен екип в полза на доброто? На кого или на какво най-много разчитате за тази кауза?
Нашият екип наброява близо 7500 души и всеки един допринася със своя професионализъм, усърдност и страст, за да бъдем всеки ден по-добри. Ние се стараем максимално да въвличаме колегите си във всички социални инициативи, които правим, и вярваме, че това е начинът. Ние сме едно огромно семейство, което живее в 35 населени места. Многообразието е част от нашето ДНК и идентичността на всеки в екипа го обогатява и надгражда. На края на деня всички сме потребители и всички сме хора, които искат да правят добро.
Борбата с разхищаването на храни е част от фирмената политика на компанията – как въздействате на вашите клиенти и усещате ли промяна в потребителското им поведение?
Огромното разнообразие от продукти, гарантираното качество и достъпността превръщат нашите магазини в предпочитани и нашите витрини в избор №1 в България. Разбира се, като бизнес, пряко свързан с храната, темата за намаляване на хранителните отпадъци е и наша тема и на групово ниво сме си поставили много амбициозни цели – да ги намалим с 50% до 2030 г. в сравнение с 2018 г. Затова работим приоритетно в няколко посоки. Борбата с хранителните отпадъци започва с прецизно планиране в магазинната ни мрежа. За целта работим с уникалната смарт система, която на база исторически данни за последните 8 години прави анализ и прогнозира какви стоки да бъдат зареждани в магазините. Сред критериите, които следи, са интерес към продукта, сезонност, прогноза за времето, празници, промоции и разположение в брошура или в магазин. Благодарение на нея над 22 млн. бр./кг са спестените хранителни отпадъци на годишна база. Проектите, които ни вдъхновяват и с които се гордеем
Първият ритейлър на Антарктида
Kaufland България е дългосрочен партньор на Българския антарктически институт в търсенето на решения за овладяване на негативното въздействие върху климата. Най-голямата търговска верига обезпечава ежегодно нуждите на българските учени и екипажа на нашия научноизследователски кораб по време на пътя и престоя им на Ледения континент с тонове хранителни и нехранителни продукти.
Да поговорим за качеството на храната
Kaufland България стартира обществен разговор за компонентите на качествената храна като част от грижата към здравето на клиентите си. Платформата включва поредица от публични дискусии, посветени на различни продуктови категории, като участници в тях са широк кръг от доказани експерти по хранене и диететика, български производители – доставчици на качествена храна, сертифициращи организации, учени от различни български университети и представители на Kaufland.
Възстановяването на Централни хали
С инвестиция над 50 млн. лв. и мащабна реконструкция Kaufland върна Централни хали на туристическата карта на София. Днес отново емблематичната сграда е търговско, културно и социално средище. Обособеното на сутеренния етаж пространство за изкуство и археология се превърна в една от най-активните градски сцени за култура.
Едновременно с това ние спасяваме над 11 млн. килограма храна само в резултат на дневните ни намаления, обединени в кампанията „Мястото на храната не е на боклука“. Това е нашият подход за въздействие върху клиентите ни, който се приема много добре. Така 90% от храните с наближаващ краен срок на годност се реализират успешно.
Но както всички добре знаем, чувствителността към една тема се заражда от семейството и продължава на училищната скамейка. Затова през миналата учебна година обхванахме 4000 ученици с образователна инициатива по тази тема. Амбицията ни е да продължим и през тази година. Съвсем скоро ще стартираме и пилотен проект с най-големия стартъп за „спасяване на храна“ FoodOBox, като с тях се надяваме, че освен спасената храна ще подпомогнем изграждането на цялостна култура за намаляване на хранителните отпадъци сред по-широк кръг от наши клиенти.
Дарителството е важен компонент от цялостната стратегия за устойчиво развитие на „Кауфланд“. Кое е по-удовлетворяващо за вас – да направите голямо корпоративно дарение, или да увлечете много хора да даряват за дадена кауза?
Всяка година правим множество корпоративни дарения, реализираме и все повече кампании, в които увличаме както клиентите ни, така и членове на екипа, дори и нашите рекламни лица.
Преди броени дни обявихме края на първата година от кампанията ни „Дари с Дара и Kaufland“, която стартирахме през февруари и чрез която въвлякохме едно от лицата ни в мащабна социална инициатива. Резултатът е, че дарихме 31 600 лв. за стипендии за отличници без родители. Това е първата подобна кауза, в която въвличаме едновременно и клиентите си, и едно от рекламните си лица, и считам, че резултатът е много добър. Продължаваме и през следващата година.
Друг важен и показателен пример в тази посока е, че наскоро активирахме бутон „Дари“ на нашите машини за обратно събиране на PET опаковки от напитки и кенове. Знаете, че бяхме първата верига хипермаркети, които откриха през 2023 г. пилотен проект на депозитна система в 3 града. Интересът към връщането на опаковки е огромен – за 1 година сме събрали и рециклирали над 15 млн. опаковки. Затова продължаваме да разширяваме станциите си – от една страна, като бройка и от друга, като възможност събраната сума да бъде дарена за хуманитарните каузи на БЧК.
Подкрепяте инициативата Bulgaria Wants You, която цели завръщане на българите от чужбина у нас, и казвате, че България е място, на което всеки може да разгърне потенциала си. Кое Ви дава увереност да мислите така и успявате ли да привлечете такива хора на работа в „Кауфланд“?
Абсолютно съм сигурен, че в България всеки, който иска, може да разгърне потенциала си и да направи успешна кариера. Като най-големия частен работодател, ние се стремим да предлагаме възможности за развитие на всеки наш колега независимо дали стартира кариерата си, или вече е доказан професионалист. Добро заплащане, шанс за развитие в приятелска атмосфера и най-важното – живееш в страната, в която са роднините и приятелите.
Аз лично съм бил гост лектор на събитие на Bulgaria Wants You в Германия и от разговорите с присъстващите мога да ви уверя, че голяма част от тях бяха впечатлени от добрите работодателски практики на Kaufland в България. И да, вече имаме колеги, които са завършили образованието си в чужбина и са избрали да се реализират професионално в нашата компания.
Коя е инициативата, която лично Ви донесе най-голямо удовлетворение?
Две поредни години заедно с нашите клиенти даряваме по 20 000 дръвчета за „Новата гора на София“. Много приятно бях изненадан от факта, че клиентите ни припознаха каузата за по-зелена среда като тяхна и изключително бързо дариха от своите точки в картата си за лоялност Kaufland Card за нашата инициатива. Така благодарение на общите ни усилия през 2023 и 2024 г. осигурихме всички необходими фиданки за пролетния залесителен сезон на Столичната община.
Как според Вас можем като общество да направим така, че добрите новини да преобладават в живота ни?
Като им даваме още по-голяма гласност. Ролевият модел на добрия пример трябва да се възпитава, за да може той да получи своите последователи. Това е въпрос и на ценностна система в обществото и отговорност на медиите, за да го промотират. Разбира се, отговорният бизнес в страната също трябва да продължава да намира съмишленици за каузите си, но именно така се идентифицира и още една важна социална роля – да изграждаме култура на доброто. В тази посока ще продължим да работим и занапред.
Какво още всички ние можем да направим за България?
Да възпитаваме децата ни, че доброто винаги е правилният избор, независимо какво се случва около нас.
Kaufland България е лидер в сектора на търговията с годишен оборот над 2 млрд. лв. и един от най-големите работодатели в страната с екип от близо 7500 служители. През 2024 г. компанията разполага с 66 хипермаркета в 35 града. От старта си през 2006 г. в България до днес Kaufland се стреми да стимулира националната и регионалната икономика и инфраструктурата по места с общи инвестиции от 1,6 млрд. лв. Компанията непрекъснато развива своята политика за устойчиво развитие и под мотото „Действията носят промяната“ се ангажира с различни социални и екологични дейности – от използването на енергийно ефективни технологии и проектирането на нови сгради с мисъл за природата, през подкрепата на уязвими групи до намаляването на пластмасата.
...