Росен Иванов, управляващ партньор на BlackPeak Capital: Търсим нови пазари за компаниите

BusinessGlobal
BusinessGlobal / 02 February 2025 09:22 >
Росен Иванов, управляващ партньор на BlackPeak Capital: Търсим нови пазари за компаниите
Текстът е публикуван в бр. 12(52) на сп. Business Global.

На финала на всяка година по традиция обръщаме поглед към новата през прогнозите на мениджърите. Каква ще бъде 2025-а? Зададохме три въпроса на бизнес лидери, част от които гостуваха на страниците на списанието през 2024 г. Сред тях има и съучредители на Обществото на бъдещето – граждански форум за образована и модерна България, по инициатива на сп. BGLOBAL. Отговорите им са реален ориентир за това каква година ни очаква.

1.Какви са Вашите очаквания за 2025 г., за Вашия бизнес и за българската икономика?

2. Как планирате да увеличите конкурентоспособността на Вашата компания през 2025 г.?

3. Коя е промяната, която ще покаже сериозно влияние върху Вашия бизнес през 2025 г.?

Ето и отговорите на Росен Иванов: 

1. Една прогноза за българската икономика не може да не бъде свързана с това, които се случва по света. За глобалната икономика сценариите винаги са различни, но може да има един доста положителен – спиране на войната в Украйна под някаква форма в комбинация с известно намаление на лихвите в Европа и незапочване на огромна търговска война от страна на Тръмп. Росен Иванов е съосновател и управляващ партньор на BlackPeak Capital. Преди това създава Entrea Capital, независима българска компания за инвестиционно банкиране. Работил е в McKinsey в Ню Йорк, ЕБВР в Лондон и Procter & Gamble в Букурещ. Член е на Борда на директорите на Walltopia, Resalta, както и на BESCO – Българската предприемаческа асоциация.

BlackPeak Capital е българска компания за дялово инвестиране в Югоизточна Европа. Тя управлява два фонда с активи от €150 млн., фокусирани върху предоставянето на капитал за растеж на динамични компании от България, Румъния, Словения, Хърватия и Сърбия.

Сред дружествата в нейния портфейл са софтуерният холдинг Wiser Technology, биотехнологичната компания GenePlanet, финтех компанията LeanPay, производителят на електромеханични компоненти „Интелигентни системи за сигурност“.


Но може да се случи и доста отрицателен – ако търговската война ескалира, войната в Украйна продължи, а в Европа доста индустрии продължат тренда надолу. Така че глобалният икономически контекст е доста непредвидим и трябва да се планира и за двата сценария. 

Въпреки цялата политическа несигурност в България мисля, че за нея 2025 година ще е позитивна, освен ако няма някои много големи външни шокове. Вдигането на Шенген и особено ако се отпушат границите, ще даде допълнителен импулс за растеж въпреки цялата несигурност и тренда в Европа надолу. Хърватия, която влезе в Шенген и ЕС, през последните години регистрира 3,5% растеж, а там не се е случило нещо друго осезаемо, политически или икономически. Смятам, че подобен ефект ще се усети и в България. Нещо друго, което може да засили позитивния тренд, е, че при търговска война азиатските фирми ще започнат да мислят дали да не произвеждат в България, и е въпрос на държавна политика да се възползваме от това.

Ние се опитваме да репозиционираме нашите бизнеси, така че да се възползваме от възможностите и да минимизираме някои от рисковете. Целим да преориентираме компаниите, които имат основно пазари в Западна Европа, така че да имат пазари в Азия и в Америка, за да са по-диверсифицирани. Например за една компания, която произвежда много за Европа, се опитваме да привлечем китайски партньори, които да произвеждат тук и да се възползваме от тенденцията за потенциална търговска война.

Като компании, в които да инвестираме, ние търсим такива, които са малко повече свързани със самия ни регион, които са по-скоро директно ориентирани към потребителите (В2С) и разчитат повече на потреблението в региона. Очакваме регионът ни да продължава да расте доста по-добре от Западна Европа и да има по-голям потенциал за растеж и диверсификация на глобалните бизнеси в портфолиото си.

2. Това е много сериозен въпрос, който обмисляме за всички компании. Фундаментално е да се намерят отговорите в среда, в която заплатите се вдигат с 10 – 15 – 20% годишно и това „изяжда“ маржовете на печалба. 

Едно решение е преориентация на крайните пазари, за да може да продаваш същия продукт на по-високи цени. Например в ИТ услугите насочваме компанията Wiser към скандинавския пазар, който от ценова гледна точка е по-интересен от т.нар. DACH пазар (Германия, Австрия и Швейцария, бел.ред.). Това го обмисляме и за други компании. Гледаме и към Близкия изток, където регионът също е в подем. 

Второто е инвестиции в автоматизация и обучение, за да сме по-продуктивни със сегашния брой хора. Това ни е планът за доста от фирмите.

Третото е да постигаме икономии от мащаба. Затова едно от нещата, които правим, е да купуваме други компании и да ги окрупняваме, като така най-малкото намаляваме административния персонал.

3. В нашата индустрия доскоро показателят, който се следеше най-много от инвеститорите, беше стойността на портфолиото спрямо инвестираните средства. Но индустрията стана толкова голяма и в момента има толкова активи, които не са продадени и реално много фондове държат тези активи, преоценяват ги нагоре, но не могат да ги продадат. Така че на инвеститорите малко им омръзна да им дават стойности на хартия и сега за тях най-важен критерий става показателят DPI (Distribution to Paid-In Capital) – колко пари реално са им се върнали. Ако са инвестирали 100 единици, дали те струват на хартия 200, ги интересува по-малко, отколкото ако вече са им върнати 30 например. Затова фондовете трябва малко повече да се научат да продават навреме, отколкото да търсят следващите преоценки. Най-важното става доколко фондовете могат да докажат реално инвестициите си чрез т.нар. изходи от компаниите.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ