Досега в машини и оборудване за производството на "Био Бенямин" са инвестирани над 2 млн. лева.
Текстът е публикуван в бр. 10 (50) на сп. Business Global Край столичния квартал „Дружба“, на четвъртия етаж в бизнес сграда, се намира един от българските производители с най-вкусни и оригинални продукти – „Био Бенямин“. Създадена през 2014 г. от братята Красимир и Мартин Бенямин, компанията произвежда биовеган шоколад с бранда Benjamissimo (произнася се „бенямисимо“, бел.авт.), а нейните съставени от триъгълничета „блокчета“ освен във всеки уважаващ себе си магазин за хранителни стоки и дрогерия в страната могат да се купят в 25 държави на 4 континента.
Приходите на „Био Бенямин“ за 2023 г. надвишават 4 млн. лв. (виж графиката), служителите ѝ са около 30 човека, а портфолиото ѝ е толкова фантастично разнообразно, че дори Уили Уонка би завидял за някоя от рецептите. Син шоколад с прах от микроводораслото синя спирулина с морска сол, жълт с куркума и джинджифил, розов – с малини и ягоди, зелен – с матча и лимон, са само някои от вкусовете и цветовете на Benjamissimo. Компанията даже прави и „нешоколадов шоколад“, в който какаото е заместено с брашно от рожков, а сладостта идва от сушени фурми. За търсачи на силни усещания има и шоколад, подправен с три вида от най-лютивите чушки – каролина рипър, нага и хабанеро.
Красимир Бенямин, управителят на „Био Бенямин“, е не по-малко колоритен от своите шоколади – висок, светлоок, с широка усмивка и дълга къдрава коса, вързана на опашка, която в случая е боядисана в зелено. Пъстротата на административния офис с машина за горещ шоколад, масички, направени от стари шевни машини и плотове от епоксидна смола и дърво, върху които има декоративни късове какаова маса и какаово масло, създава усещане за арт работилница. Но цехът за шоколадови изделия, разположен зад помещението, не е шега. В климатизираните зали бръмчат лъскави машини и производствени линии, около които работят хора в бели дрехи с шапки и маски. Влизането на посетители става след попълване на декларация за липса на контакт със заразно болни, сваляне на всички бижута и часовници, внимателно измиване и дезинфекциране на ръцете, слагане на маска и обличане на специално облекло. Помещението е сертифицирано за биопроизводство и дори промъкнали се през всички филтри и прегради начин насекоми се улавят в лепливи капани – използването на инсектициди е недопустимо.
Въпреки че основната част от продукцията се прави от готова какаова маса, малката фабрика има и собствена машина за изпичане на какао, като произвежда и шоколади „от какаовото зърно до блокчето“. Освен продукцията на собствения бранд, в нея се произвеждат и private label шоколади по поръчка на брандове от най-различни държави. Красимир Бенямин с гордост демонстрира най-новата придобивка – италианска машина, каквато освен в България има само в Хавай. Тя обгръща шоколадите Benjamissimo в приличаща на портмоне картонена опаковка, която след отваряне може лесно да се затвори, за да запази продуктът качеството си.
Полезна алтернатива„Био Бенямин“ стартира със €100 000 спестявания на Мартин Бенямин. Няколко години по-късно към двамата създатели се присъединява старозагорската компания „Макси Инвестмънт“, която купува дял от 44%. Досега в машини и оборудване за производството са инвестирани над 2 млн. лева.
Целта на основателите е да създадат алтернатива на масовите шоколади с мляко, която да е полезна за човека и за околната среда. „Когато с брат ми започнахме през 2014 г., нямаше вкусни т.нар. веган шоколади. Казвах си: по-скоро няма да ям шоколад, отколкото да си купя такова нещо“, спомня си Красимир Бенямин
(интервю с него може да прочетете тук). Затова поемат предизвикателството да създадат биошоколад без животински продукти, който на вкус да не се отличава от традиционния. Първоначално продават продуктите си под бранда ROCAO, а Benjamissimo се появява през 2017 г. Бързо намират външни пазари, отварят представителство в Германия, което впоследствие е закрито.

„Био Бенямин“ е сред бизнесите, които получават сериозен тласък по време на ковид пандемията. „Биобраншът имаше огромен скок в ковид. Хората оставаха вкъщи, имаха повече пари, защото не ходеха по заведения и почивки, съответно започнаха да си угаждат повече, да купуват по-скъпи, по-качествени продукти, да се замислят върху ефекта на храната върху здравето“, казва Красимир Бенямин. Разбира се, в началото на пандемията има шоков ефект, когато магазините затварят и не е ясно какво ще се случи. Но насочването на потребителите към биопродукти води до бум на продажбите на „Био Бенямин“. Така краткият момент на срив на търсенето и оборота е последван от бързо съвземане и експанзия. Заради затрудненията с логистиката, както и проблемите с трафика през Суецкия канал, някои далечни дестинации като Япония и Южна Африка стават труднодостъпни и отпадат. За сметка на това са компенсирани от големия ръст на бизнеса в Европа.
Най-големите външни пазари на „Био Бенямин“ са на Скандинавския полуостров – Финландия, Швеция и Дания. Отскоро компанията изнася и в Исландия. Израел и Испания също са сред важните пазари, като в Израел Benjamissimo редовно е номер 1 или 2 в категорията на биовеган шоколад. В Северна Америка Канада е най-големият пазар.
Полза и за обществотоДосега братята Бенямин са създали между 80 и 100 рецепти, като под собствен бранд в момента произвеждат тридесетина. А заедно с чуждите брандове правят около 60 рецепти всяка година. „Био Бенямин“ е само производител – не продава директно на потребителите, а работи с дистрибутори. Тази година 25% от оборота ще е генериран в България, останалите са от износ. Като съотношение собствен бранд – чужди марки, тази година съотношението е 80% към 20%.
Красимир Бенямин отбелязва, че компанията следва тренда хората да избягват захарта и да намаляват консумацията ѝ, затова използва различни алтернативни начини, за да подслажда своите шоколади. Лидерите по продажби са шоколадите с еритритол вместо захар – подсладител, извлечен от биоцаревица. Той дава сладост без калории и не влияе върху кръвната захар. Има шоколади с тръстикова и с кокосова захар, а този с брашно от рожков е подсладен с фурми.
В България най-продаваният шоколад е с бадем и бяла черница, замислен като интерпретация на традиционния шоколад със стафиди и лешник. В Хърватия, където рожковът е много популярен, номер 1 е този с фурми и рожков.
Ключовата суровина за производството на шоколада е какаото и според Красимир Бенямин големият проблем при нея е детският робски труд, масово използван в Африка. От друга страна, пазарът е в „перфектната буря“ – съчетанието от климатични промени, заболявания сред насажденията, изчерпване на капацитета на големите плантации, ръст на търсенето, а и борсови спекулации, води до близо петкратен скок на цената на суровината през последните години. „Био Бенямин“ използва за своята продукция какао от Латинска Америка. Досега компанията е купувала суровината чрез голям преработвател в Холандия, но плановете на Красимир Бенямин са да скъси веригата на доставка, като купува директно от малки семейни ферми в Южна Америка. През тази година е пътувал до Перу, за да договори директна доставка. Свързал се е и с фабрики, които ще правят какаовата маса на място. „Така по-голяма част от стойността по веригата остава в страната на производство, което е и в синхрон с нашата философия“, казва той.
„Ние искахме да създадем по-полезен шоколад. Но полезен не само за потребителя – да няма изкуствени съставки, да бъде био, чист, без химия, пестициди и инсектициди. Да е здравословен и за обществото, за мястото, където се отглеждат тези суровини, за хората, които работят там. Това все още ни води“, обяснява майсторът на шоколада.
Можете да купите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.