Дигитален скок за онкопациентите

Българският стартъп Shemha Health е сред пионерите в телеонкологията в Европа 

Веселин Стойнев
Веселин Стойнев / 25 October 2024 09:46 >
Дигитален скок за онкопациентите
Източник: Тони Тончев
Ивайло Петров и Виолета Найденова, Shemha Health
Текстът е публикуван в бр. 8 (48) на списание Business Global

Често пъти един пациент с онкологично заболяване у нас трябва да прекоси 200 – 300 км до специализирано болнично заведение, 3 часа да чака пред кабинета и накрая да разбере, че не е направил всички диагностични изследвания, след което се налага да се върне още 1 – 2 пъти в болницата. Дори да живее в София или голям областен град, това са поне 10 км път – транспортни разходи, неплатен отпуск, разходи за платен консулт, ако иска да си „ускори“ процеса. Ивайло Петров, магистър-фармацевт с 20-годишен опит в здравната екосистема, дава конкретен пример с жена от Шумен, която е пътувала до София 12 пъти, за да стигне до извода, че  може да ѝ се назначи изследване в столицата, но материал за него да вземе и в своя град, без да пътува до София, а само да получи резултатите оттам.

Петров е част от Съвместна онкологична национална мрежа (СОНМ) и е пряко ангажиран със създаването на Националния антираков хъб, който е част от инициирания от Европейската комисия Европейски антираков хъб за синергия и работа в мрежа. Той е един от основателите и съизпълнителен директор на здравно-технологичния стартъп Shemha Health. Дейността на стартъпа е насочена към дигиталните възможности за подобряване на диагностиката, лечението и качеството на живот на хората с онкологични заболявания. Създават го няколко ентусиасти – медицинският онколог доц. д-р Димитър Калев, детският онкохематолог и педиатър на годината проф. д-р Валерия Калева, лъчетерапевтът д-р Иглика Игнатова, фармацевтът Ивайло Петров и експертът по публична комуникация Виолета Найденова-Петрова, която се присъединява и като онкопациент. Подкрепени са от ИТ специалиста Христо Иванов.

Платформата PrOPA

В края на миналата година Shemha Health стартира базов модел на своя най-ценен актив – иновативното телемедицинско решение PrOPA, или Precision Oncology Patient Advice (Прецизирани онкологични съвети за пациенти). Решението помага на пациента, но и на медиците, с които той общува, да разполагат с пълната информация за своите диагностични стъпки и лечебни процеси, за да се знае във всеки момент какво трябва да се направи, при това съобразено с всички международни научни стандарти и добри клинични практики. В момента продуктът е в ускорено клинично развитие, интегрирайки възможностите на генеративния изкуствен интелект (genAI) и NLP (Natural Language Processing). Така PrOPA може да се използва от пациенти, говорещи на всякакви езици, както и да се ползват медицинска литература и стандарти от лекарски екипи в различни страни дори, обменяйки опит.

„Така не само ще преодолеем езиковата бариера пред пациентите, но и ще включим в реалната лекарска практика международните клинични стандарти и добри онкопрактики в целия свят, давайки възможност на клиницистите да обменят опит и персонални мнения помежду си. Пациентът е въвлечен като вземащ наравно решение за лечението, а специалистите могат да ползват огромна по обем база данни, извличайки информация в полза на конкретен пациент”, казва Ивайло Петров.
Жителка на Шумен е пътувала до София 12 пъти, за да стигне до извода, че може да ѝ се назначи изследване в София, но материал за него да вземе и в своя град.

Пациентът е въвлечен като вземащ наравно решение за лечението си, а специалистите могат да ползват огромен по обем данни от цял свят, извличайки информация в полза на пациента.

В консорциум с 11 научни организации, университети и областни управи от България и Румъния, стартъпът кандидатства за финансиране по програмата на ЕС за научни изследвания и иновации.

Технологиите трябва да облекчат пациентското преживяване, от една страна. От друга, да облекчат и лекарите, които са затрупани с работа и бюрокрация, което често им пречи да обърнат достатъчно внимание на пациента.

Чрез PrOPA се създава пълно досие на пациента, данните се структурират съгласно международни стандарти и стигат до специалист онколог, който накрая изготвя становище, задавайки персонален диагностичен и терапевтичен път. Това становище се споделя с интердисциплинарен екип от лекари за решение, или така наречен Туморен борд. И всичко това може да се прави от разстояние, не е нужно пациентът да обикаля цялата страна. „Пациентът може да поиска онлайн становище само по документи или виждайки се виртуално с консултанта от своето населено място, без да пътува ненужни 200 – 300 км до големия онкологичен център само заради това, или да спести страшно много от ненужни изследвания и повторения. Спестяват се много физически посещения, чакания пред кабинети и излишни разходи”, подчертава Виолета Найденова. 

Всъщност осигурява се задълбочен поглед от всички страни. А самата тя като пациент знае колко бавен, труден и зле организиран е процесът по диагностиката и лечението на онкологично болните в България. Но веднага добавя – и далеч не само в България.

„Представете си, че имате срещу себе си лекар аватар, който ви задава конкретни лекарски въпроси, говорейки на вашия език, а вашата здравна документация се обработва и пристига за минута в структуриран вид при лекаря. Той автоматично се консултира с клиничните стандарти и алгоритми, всичко това се споделя с целия екип от лекари специалисти и те имат съгласувано, на база най-добрите практики за вашия случай, решение“, допълва обяснението за работата на платформата Ивайло Петров. И добавя, че в България няма дори дефиниция за това що е то телемедицина, а сме длъжни по евродирективата „Европейско пространство за здравни данни“ да я въведем, осигурявайки широк достъп до високоспециализирана здравна грижа. 

„В базовата версия на PrOPA един пациент безплатно може да се регистрира на платформата, и дори без да я използва за лекарска консултация, просто може да структурира въпросите си, своите притеснения, за които би попитал лекаря в уютна домашна среда, а вече като отиде при лекар специалист, да си проведе консулта по правилния начин. Дори тази безплатна версия може да му помогне, превъзмогвайки стреса, предварително да се подготви и да спести от времето, което е суперограничено за един онкоболен“, обяснява Ивайло Петров. Досега над 180 пациенти са преминали през платформата за консулти, докато е на фаза клинично изпитване. 

Партньорства и финансиране

Shemha Health е фокусирана да адресира решението към неудовлетворените нужди за подобряване на онкологичната грижа, отчетени от различни европейски неправителствени научни организации, като изгражда партньорство с тях, както и с няколко големи онкологични болници и научни организации в Европа, за да може нейният продукт да бъде широко достъпен на европейския пазар.

В консорциум с 11 научни организации, университети и областни управи от България и Румъния, стартъпът кандидатства за финансиране по програмата на ЕС за научни изследвания и иновации „Хоризонт Европа“ и ускорителната програма на Европейския съвет за иновации. Решението PrOPA by Shemha Health е с признание за революционна иновация, преминавайки през две световни предизвикателства, в САЩ и Китай, и в конкуренция с над 600 здравно-технологични решения от цял свят. „Преминавайки през две европейски акселераторски програми, имаме заявен интерес от двама потенциални инвестиционни партньори и набиране на капитал, достигайки целите си за развойно бизнес развитие от 500 000 евро. Към момента 8 европейки клинични онкологични центъра са заявили партньорства, както и неправителствена организация, включително защитаваща интересите на онкологични пациенти в Европа“, казва Ивайло Петров.

В Консултативният съвет на Shemha са личности като бивш здравен министър на Швеция, бившия министър на иновациите Милена Стойчева, проф. Галина Великова, която ръководи онкологичния център в британската университетска болница в Лийдс, иноватори в здравеопазването, политиките и бизнеса от Румъния и Италия.

Shemaha Health е сертифицирана по GDPR, партнира си технологично-развойно с Microsoft и се стреми към проспективна клинична валидация със защита на интелектуална собственост, както и към европейски сертификат за медицинско изделие съгласно EU MDR, изграждайки Система за управление на качеството на медицинското изделие за вземане на диагностични и терапевтични решения. 

Бизнес моделът на Shemaha Health

Бизнес моделът на Shemaha Health е фокусиран към болнични заведения, които се стремят да изградят комплексни онкологични центрове. „А онези, които вече имат такива центрове, също имат нужда от нас, защото им предлагаме възможност за структурирана информация и по-лесна комуникация между различните комплексни онкологични звена и с пациентите“, уверен е Ивайло Петров. Сигурен е, че бъдещето на тази услуга е в абонамента на лечебни заведения за нея – за базова и допълнителна версия, като при втората от разстояние цял туморен борд може да се свърже за лечението на един пациент. Затова сега преминават през процес на клинични изпитвания и валидация с реални клинични данни.

Още няма тарифи за болниците за използване на PrOPA AI, но базовата среда е готова за имплементиране в реална болнична среда. „Ние анонимизираме всички лични данни и структурираме пациентското досие спрямо утвърден международен стандарт. Ползваме данните на научни организации, които иначе са напълно достъпни, но никой няма капацитета да ги обработи, за да достигне до решение за един пациент, а си представете хиляди пациенти. А самите лекари ни споделят, че често становището се базира на решения от предходен пациент със същата диагноза“, обяснява Петров. 

Според Виолета Найденова голямото предизвикателство е да се повиши доверието в българския лекар – „те са толкова затрупани от чакащи пациенти пред кабинетите, всеки от които е с впечатление, че не му е обърнато достатъчно внимание“.

По думите на Ивайло Петров все повече наши пациенти отиват на лечение в различни страни от Западна Европа и Турция, но когато се изчерпат финансовите възможности, се връщат в българската действителност с много въпроси. „Технологиите трябва да облекчат пациентското преживяване, от една страна. От друга, да облекчат и лекарите, които са затрупани с работа и бюрокрация, което често им пречи да обърнат достатъчно внимание и да окажат достатъчно съдействие на пациента, но това е и навсякъде по света.“

Според предприемача конкурентите на Shemha Health са предимно в САЩ, които са генераторът на ускоряването на здравно-технологичните иновации и телемедицината. Но тяхната компания е сред пионерите в Европа в телеонкологията. В средносрочна перспектива очакват да осигурят финансиране, а до края на 2025 г. да получат заедно с партньорските 8 онкоинституции Европейски сертификат за клас IIа медицинско изделие, както и да стартират ускорена валидация по FDA в САЩ. И до 2028 г. продуктът да бъде достъпен за употреба от минимум 30 онкоструктури в Европа и извън нея. Засега от екипа на Shemha виждат отвореност, готовност и протегната ръка на колеги и партньори извън България, които стават част от инициативата, включвайки се в научно-развойната и клинична дейност. Затова основно работят с колеги и партньори от Португалия, Италия, Гърция, Кипър, Румъния, Великобритания, но не и от България – за тяхно огромно съжаление, но и без да отправят упрек.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Билла" и др.
Exit

Този уебсайт ползва “бисквитки”, за да Ви предостави повече функционалност. Ползвайки го, вие се съгласявате с използването на бисквитки.

Политика за личните данни Съгласен съм Отказ