Текстът е публикуван в бр. 46 на списание Business GlobalЕдин млад и амбициозен човек, почти на Христова възраст и с президентско име, почти е постигнал мечтата си. Стартъпът на Петър Стоянов – Truckspedia, бе отличен през юни с втората награда в националния конкурс на Фонда на фондовете „Най-добър младежки стартъп в България 2024“. Truckspedia е платформа за автоматизиране и оптимизиране на логистичните процеси в Европа, като използва и алгоритми на изкуствен интелект за свързване на свободни товари със свободни камиони, както и много други важни за логистиката функционалности.
Петър Стоянов винаги е искал да се занимава с транспорт и логистика, включително за да продължи делото на баща си, който е имал малка фирма с такава дейност. Завършва информационни технологии в столична гимназия, след което заминава за Германия, където две години учи немски. После си търси университет, който предлага програми в неговата сфера на интерес, и записва да учи транспорт и логистичен мениджмънт в FH des BFI във Виена – университет за икономика, мениджмънт и финанси. Издържа се сам, докато учи, което прави завършването на университета много трудно – бил е сервитьор, куриер в DHL, продавач на сладолед, шофьор на такси. През 2019 г. обаче завършва и става бакалавър по транспорт и логистичен мениджмънт.
Девет години във ВиенаКандидатства и го вземат на работа в една от най-големите спедиционни компании – LKW Walter във Виена. Работи за нея в продължение на 3 години и равносметката му е, че е успял да научи много. Сред основните му задачи е да организира транспорти от България към Европа и обратно, както и намиране на нови клиенти. След ковид кризата обаче умира баща му и той се прибира в България.
Желанието му да се занимава с логистика е дори още по-силно и се замисля какво липсва в този бизнес. Решава, че има нужда от платформа, която да автоматизира целия процес по обмен на товари, както и да оптимизира придружаващите логистични процеси. Тогава една българска софтуерна компания му предлага работа в София. И той вижда шанс да си дойде за постоянно, след 11 години в Германия и Австрия.
Още във Виена той развива идеята за Truckspedia и регистрира фирмата. Трудно му е сам да финансира всичко, плаща на програмист на база свършена работа, докато самият продължава да работи в българската софтуерна компания. През 2022 г. неговата платформа е готова и работи, но все още е само с базова функционалност, която предлагат и конкурентите му на пазара. Въпреки това само за 3 месеца и с малко реклама на нея се регистрират над 600 компании, вкл. чуждестранни. Към този момент платформата е безплатна и той преценява, че за да привлече още повече интереса на логистичните компании и те да започнат да си плащат за ползването ѝ, трябва да доразвие платформата докрай и да предложи на абонатите нещо невиждано до момента в Европа.
Напълно автоматизиран мениджмънтTruckspedia бързо развива все повече функционалности, които други подобни платформи не предлагат. Една от тях е употребата на изкуствен интелект, който да свързва товарите с камионите. Предлага се и екип от диспечери, с богат опит в големи спедиционни компании, знаещи как да намерят най-подходящите товари за свободните камиони. Разработват се собствени алгоритми, които да позволяват лесен обмен на транспортни документи (CMR), както и тяхното прочитане и генериране на информация чрез изкуствен интелект. Клиентите на платформата могат да ползват и детайлни оперативни статистики за извършената от тях работа – данни за транспортни заявки, финанси, товари, шофьори и камиони.
Как работи платформата
Клиентът публикува товара си, а транспортните фирми го разглеждат и обявяват на каква цена биха продали услугата си за превоз. При взаимен интерес се отваря панел с чат функция, където страните се доразбират, обменяйки си всякаква информация (товарен и разтоварен адрес, референтни номера, регистрационни номера, изисквания за товари и камиони, часове за товарене и разтоварване и др). .jpg)
На финала контрагентите подписват заявката и тя се изпраща на товародателя, на транспортната фирма и на шофьора. Шофьорите разполагат със самостоятелна система (driver portal), където могат да виждат само информацията, която ги интересува, както и да качват товарителниците (CMR) след разтоварване. Truckspedia като посредник отговаря дотук, а за навлото – застрахователната компания, обяснява Петър Стоянов. И уверява, че обръщат сериозно внимание на информационната сигурност. Инфраструктурата на платформата е изградена по последни стандарти, разполага и със сертификат от TÜV Германия. Сървърите се намират във Франкфурт, като се спазват всички изисквания за данните на абонатите.
Платформата също така предлага TMS, transportation management system, в която са интегрирани всякакви данни – имена на шофьори, номера на камиони, спецификации на камиони и пр., през която фирмите могат да управляват лесно и бързо своя бизнес. Друга функционалност е онлайн магазин за авточасти за тежкотоварни автомобили, както и раздел за публикуване на обяви за офиси, паркинги и складови помещения.
Дизайнът на платформата е модерен, може да се ползва на различни езици както от компютър, така и от телефон. За пълната ѝ функционалност се плаща абонаментна месечна такса, с два плана. Стандартният план предлага базова функционалност – достъп до борсата за товари, обмен на данни и пр. По-скъпият, премиум план, предлага и екип от диспечери.
Печалбата за стартъпа идва от абонаментната такса, от маржа на продадените авточасти и от вип обявите, за които ще се плаща.
Сега платформата е B2B (business-to-business), но се предвижда да стане и B2C (business-to-consumer) и да обслужва и битови потребители, които имат нужда да пренесат дори само един кашон до или от европейски страни.
Truckspedia ще заработи с пълната си функционалност през септември 2024 г. Петър Стоянов търси финансиране и се среща с различни частни инвеститори, като намира разговорите си за обещаващи. Наградата за младежки стартъп сега няма паричен еквивалент, но дава известен тласък на начинанието. Той обаче е убеден, че дори и да не успее да осигури финансиране, пак ще успее с този бизнес, но по-бавно.
Къде, ако не в БългарияТова му очакване се базира на убедителни факти. Основният е, че България е една от водещите транспортни сили в Европа, а нямаме платформа, която да автоматизира превозите – освен една, която е с твърде базова функционалност и доста остаряла. Подобни платформи има в Германия, Полша и дори съседна Румъния. Никоя обаче няма толкова много функционалности на едно място. Целта на Стоянов е да направи Truckspedia един от лидерите в Европа.
Австрийската компания LKW Walter, в която е работил, ще бъде един от първите клиенти на платформата, както и третата по големина транспортна компания у нас с над 400 камиона. По думите на Стоянов има интерес и от други големи европейски спедиции.
А две големи компании вече са му се доверили – най-голямата швейцарска компания за транспортни разходи Invoitix и българската петролна Insaoil. Invoitix предлага на абонатите на платформата застраховки на навлото на товарите, а Insaoil – по-ниски цени на горивата.
Плановете на предприемача са в краткосрочен план Truckspedia да стане разпознаваема в Европа, а после да излезе и на американския пазар. „Трябва да представяме България в Европа, нали сме IT нация, срамно е да нямаме софтуер, който да автоматизира този процес“, казва Петър Стоянов.
Засега в предприятието са трима – той, програмистът и един диспечер. Но до 2 години смята да станат 20 души.
Според Стоянов в България стартъп екосистемата се развива добре, има доста заможни хора, които търсят къде да инвестират. Той чака оферта от един фонд, а още няколко фонда към Фонда на фондовете проявяват интерес. По думите му държавата помага немалко на развиващи се стартъпи. А и България е хубаво място за развиване на бизнес като неговия, защото IT хората ни са адекватни и цената на труда им все още е конкурентно предимство спрямо Германия например. „За нас парите не са най-важното нещо, по-важни са контактите на един инвеститор и способността му да помага с адекватни бизнес идеи, които могат да помогнат за развитието на бизнеса“, казва предприемачът.
Можете да закупите списанието в павилионите на Inmedio, големите вериги бензиностанции, търговските вериги "Фантастико", "Кауфланд", "Била" и др.