Kомпанията Smilefood e създадена през 2013 г. в Одеса. В едномилионния град Александър Соколов открива първия си онлайн ресторант.
Текстът е публикуван в бр. 2 (30) на сп. Business GlobalЗащо България?
Как изглеждаме в очите на хора, израснали в друга бизнес среда? В поредицата на BGLOBAL ви даваме този поглед към нас като общество и като бизнес среда.Бизнесът на Александър Соколов с онлайн ресторанта Smilefood върви много добре в Украйна до войната. Оказва се обаче, че войната не е непреодолима пречка за развитието му.
Александър е енергичен и предприемчив човек, който много обича да учи дори като работи. Роден е преди 39 години в Северозападна Украйна, завършил е с отличие атомна физика в Одеса. После се отдава на мениджмънта и маркетинга, в който не спира да се усъвършенства. Защото от млад иска да е предприемач. „За да мога да ходя на работа когато си поискам“, обосновава се през смях Александър, въпреки че и сега работи почти нонстоп и мечтае за почивка на някой далечен плаж, където просто да се отпусне и да не прави нищо.
Блицкриг от самото началоПървоначално се захваща с ремонт на коли. Дори е сред първите в Украйна, които вкарват машина за изправяне на вдлъбната ламарина с вакуум. Бизнесът му се разраства до пет вида дейности по обслужване на автомобили.
През 2013 г. Александър създава в Одеса компанията Smilefood и открива в едномилионния град първия си онлайн ресторант. „Сложно е да построиш АЕЦ, но кухня не е сложно“, шегува се Александър. Въпреки че логическото мислене, което му е дало образованието, много му е помогнало. Онлайн ресторантите, в които поръчваш храна за вкъщи или за офиса, се множат бързо. През 2019-а такива има вече в Херсон и Николаев, след избухването на войната е създадена и мобилна модулна кухня във Виница, а от миналата година онлайн ресторантът има филиали в София и в Дубай. До войната в ресторантите в Украйна са работили 575 души, сега са 250 заедно с тези в София и Дубай.
Меню по високи стандартиОт Smilefood може да се поръча суши, пица, салати, бургери, супи, паста, десерти, напитки – артикулите в менюто достигат до 250, цените са умерени. Разбира се, съобразяват се с местните вкусове и предпочитания. Александър веднага е забелязал, че в България се набляга на месото.
Още от 2015 г. Smilefood има собствено мобилно приложение, работи във Viber и Telegram. В компанията се гордеят, че са въвели японската мениджмънт технология Kaizen.
88 на сто от поръчките са от приложението, останалите – по телефона. Поръчките в София се приемат от колцентър в Одеса – с интернет телефонията това е лесно, а в Украйна не е трудно да се намерят хора с български език. Онлайн ресторантът работи всеки ден, по 12 часа, а в Украйна някои и денонощно. Заради войната филиалът в Херсон е затворен, но в Николаев хората се адаптирали към бомбардировките – казват на клиентите – 2 часа не поръчвайте, докато бомбардират, после пак сме на линия. И в 80% от времето работят на генератори.
Екоопаковките се произвеждат в Украйна и се доставят в България. Поръчаната храна се поставя в запечатан плик, така че клиентът да е напълно сигурен, че е в защитена среда. В София засега имат и 2 собствени брандирани автомобила и 6-има куриери. Ползват и услугите на Takeawey и Glovo.
От Smilefood може да се поръча суши, пица, салати, бургери, супи, паста, десерти, напитки – артикулите в менюто достигат до 250Профилът на купувачите на „храната с усмивка“ са хора със средните и над средните доходи, в активна възраст, заети с кариерата си без много свободно време, в което да готвят. При това по-голямата част от поръчките не са за обяд в офиса, а вечер, за вкъщи. Моделът е четиричленно семейство, при което в масовия случай съпругата поръчва супа и салата, съпругът – пица или друго, а децата – бургери. Предлагат се и бира и вино, за които Александър е много доволен, че в България не се иска разрешително за продажба.
Smilefood работи по стандартите на HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) – система, призвана да осигури безопасността на храните в критични точки от производствения цикъл и обработката им. В кухнята на софийския ресторант висят таблици с указания кой продукт колко часа и как се съхранява. Най-сложно е да се направи същият вкус като този в украинските ресторанти, защото тук оризът, месото и пр. са по-различни, казва Александър. И менюто се преправя, за да се напасне към местните нагласи.
Всички работнички в кухнята работят от няколко години в ресторантите на фирмата в Одеса и Николаев. В София са се адаптирали много бързо, разбират вече и езика. Самият Александър разбира почти всичко на български, ако не се говори много бързо. Без проблем комуникира на руски и английски. Според него в София е много лесно да се адаптираш, а и много хора, особено по-младите, говорят английски, за разлика от Украйна, където това е по-рядко.
Напасване към местния пазарДобрият показател за лоялен клиент според Александър е той да прави поръчка на 4 дни. Веднага обаче е забелязал, че тук културата е хората да седят по ресторанти и кафенета, при това не само през уикенда, затова у нас максимумът на поръчките онлайн е 50 на сто от храненето извън домашно приготвената храна. 20 на сто от клиентите му в София идват сами да си вземат поръчката. Вероятно защото немалка част са от съседни офис сгради зад The Mall на „Цариградско шосе“. Клиентите на украинския онлайн ресторант бързо се увеличават и през декември в София те са вече 6000, Александър очаква до март да станат 10 000.
Предприемачът вярва, че бизнесът трябва постоянно да се подобрява, да гарантира максимално високо качество, да се предлагат все нови и нови продукти. За София той планира появата на ново фюжън меню и опаковки от пето поколение, сегашните са от четвърто.
Нищо не му пречи на бизнеса у нас. Доволен е от простата данъчна система, спокойната среда и дори се учудва на въпросите за корупцията, защото такава не е срещал. Очаква само по-лесни разрешения за работа на украинци, каквато временна „дерогация“ имаше заради войната. Иначе нашето законодателство пази българския работник, като на 10 наети местни позволява наемането на 1 чужд. Но с промените в Закона за трудовата миграция от края на януари се облекчава достъпът на висококвалифицирани специалисти от трети страни.
Разширяване на бизнесаСлед като в последната половин година Smilefood открива два центъра в Дубай със сериозно адаптирано към местните особености меню, съвсем скоро се готви и откриване на втори онлайн ресторант в София, който ще е в центъра. А за менюто в българската столица вече се приготвят дубайски десерти, към които самият Александър се е пристрастил.
Търси се разширение на пазара и в посока B2B, ивенти и фирмени партита. Залагат на маркетингова активност, ще инвестират 50 000 евро в реклама. В разширяването на бизнеса влизат и испански и румънски инвеститори. Това всъщност са състуденти на Александър от магистърската му програма по бизнес адиминстрация.
Компанията е дарила 100 000 обяда на защитниците на Украйна, още от втория ден на войната осигурява храна за военни и доброволци, подкрепя и бежанците. Родителите на Александър, които са дошли с него в София след инвазията, вече са се върнали в Одеса. Синът му е в Германия, „явно ще стане някакъв немец“, шегува се Александър. А самият той има сериозна връзка със софиянка. Разбира се, мечтае войната да приключи и Украйна да бъде свободна. Мечтае и Smilefood да стане 100-годишна компания. Защо не – тя е доказала, че може да работи и по време на война и да експанзира в чужбина. Пък и самото ѝ име сочи дълголетие – храна с усмивка.
Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!