Текстът е публикуван в бр. 10 (26) на сп. Business Global. 25-годишният румънец Александър Стоика-Марку е сред най-иновативните предприемачи в региона. През 2017 г. заедно с Михай Бокай създават платформата за онлайн маркетинг ProductLead, наскоро преименувана на Flaminjoy. Тя използва потребителско съдържание, генерирано от инфлуенсъри, и по този начин печели по-сигурно потребителското доверие, отколкото традиционните реклами. За няколко години стават пазарен лидер в Румъния и решават да навлязат и на други пазари. Така Flaminjoy идва в България, а Александър Стоика-Марку разделя времето си между София и Букурещ.
Запознахме се с голямо проучване за всички държави в Европа и на базата на ресурсите и партньорските ни отношения решихме, че България е най-подходяща за нас, обяснява предприемачът. През 2021 г. компанията получава инвестиции от $0,9 млн. в два кръга по набиране на финансиране, като средствата са осигурени от българския фонд Eleven Ventures, румънския Sparking Capital и шведския Founder’s Bridge. Със своята мрежа Eleven Ventures отваря вратата към българския пазар, но освен това в Румъния един от партньорите ѝ е швейцарската група Ringier, която е мажоритарен собственик на българската дигитална медия за спортна информация Sportal.
Само за няколко месеца на българския пазар Flaminjoy намира и други нови партньори, вече има десетки клиенти, в нейната платформа са включени над 400 български инфлуенсъри. Плановете са те да станат поне 1000 в скоро време.
Да лансираш кампания за един денКак работи платформата? Чрез нея брандовете могат да организират инфлуенсърските си кампании, като следят на живо всички резултати и хора. Така могат да изберат най-подходящите инфлуенсъри, с които да работят. Разполагат с пълен набор от аналитични данни за всеки – аудитория, коментари, последователи, ангажираност и много други.
По този начин организирането на инфлуенсърски кампании може да става по много бърз начин. Ако стандартно на един бранд отнема 2 – 3 седмици да лансира инфлуенсърска кампания, с нашата платформа може да го направи за ден, казва Александър Стоика-Марку.
Платформата решава и друг проблем на брандовете – какво да правят със съдържанието, което инфлуенсърите постват в социалните мрежи, като Instagram например. Чрез нея те могат да вземат написаното или видеото и да го поставят директно на своите сайтове. Платформата има и собствен генератор на банери, така че, ако един клиент има съдържание от инфлуенсъри или продуктова информация, може да направи стотици различни банери, които да се пуснат във Фейсбук. И всичко това е съпроводено от набор от аналитична информация – например кой осигурява най-много продажби, импресии, коментари. Статистиката помага на брандовете да се придвижат по-бързо към клиентите си, като виждат веднага резултатите от кампаниите си.
В платформата има над 6000 инфлуенсъри. Повечето са от Румъния и България, но има от Индонезия, Великобритания, Полша, Чехия, Словакия.
Александър Стоика-Марку е започнал първия си бизнес в гимназията, когато още 14 – 15-годишен направил мобилно приложение за хотелиерската индустрия. Не работело, както искал, но му дава достатъчно опит, за да създаде по-късно ProductLead.
„Човек се учи много, когато сам участва в своя бизнес“, казва той. Определя се като самоук – изкарал е най-различни онлайн курсове по мениджмънт, маркетинг, продажби, инфлуенсър маркетинг. Но е спечелил няколко предприемачески награди и дори е бил номиниран в класацията на сп. Forbes за млади предприемачи Forbes 30 under 30 за Румъния.
Като у домаАлександър Стоика-Марку казва, че по отношение на околната среда и инфраструктурата България и Румъния си приличат много. „София е по-малък град от Букурещ, но тук се чувствам като у дома си, дори и храната е почти същата“, отбелязва той.
Едно от нещата, които са били новост за него, е, че българите въртят глава, за кажат „да“, докато в Румъния става с кимване. „Разбрах го бързо и се опитвам да се настроя“, усмихва се румънецът.
Той смята, че и по отношение на бизнеса нещата в двете държави са почти еднакви. „Всички големи компании, корпорации, които имат местни офиси, обикновено се контролират от централите и затова много често провеждат разговори с тях. Основният език е английският, така че нивото на познаването му е много високо и се разбираме много добре.“
Другата обща черта между двете държави е, че в компаниите има много висока степен на изпробването на нови, иновативни технологии. „В България и в Румъния всички компании харесват иновациите, искат да ги изпробват, искат да се срещнат с тези, които ги предлагат, да инвестират пари в тях“, казва предприемачът. В северната и западната част на Европа нещата са по-различни, отношението е много по-сдържано. „Не сме първите, които искаме да навлезем в държави като Швеция, Великобритания, Испания, Германия, Полша. Там постоянно получават запитвания за срещи и може би затова са скептични и по-хладни в отговорите и отношенията си“, казва Стоика-Марку. Затова той смята, че в такива пазари е изключително важно още от първия ден да се наеме местен човек. Когато говориш на местния език, имаш по-голям шанс да организираш среща, дава съвет той.
Flaminjoy има 20 служители, всичките са в Букурещ. Компанията вече е обявила позиция за търговски мениджър, който да е постоянно в България.
Александър Стоика-Марку е очарован от страната и казва, че засега няма нещо, което да не му харесва тук. „Много добре съм посрещан от всички партньори, Sportal и Eleven ни представят на своята мрежа и ни помагат в разширяването на българския пазар. Всички са много открити, за да помогнат на компания, която им е партньор“, казва той.
Екипът на Flaminjoy е от 20 човека, които работят в БукурещПрез последните месеци неговото разписание е една седмица в София, една в Букурещ. Пътуванията между двете столици със самолет са достъпни – двупосочен полет на „Райънер“ може да се купи и за 40 евро. Местната компания Tarom също лети, макар и на по-високи цени. Пътят с кола му отнема около 5 – 6 часа, ако няма забавяне на границата, а със самолет е 40 – 50 минути.
Цените в София и в Букурещ също са почти едни и същи – вечеря за двама в обикновен ресторант е 50 – 75 лв., наемите в Airbnb и в хотелите също са сходни. Повече разлики намира в градския транспорт – в Букурещ хората карат повече велосипеди, защото там трафикът е много по-натоварен, отколкото в София. Освен това има много повече табели с надписи на румънски и английски едновременно и за чужденците е по-лесно придвижването в градския транспорт и чрез другите схеми за мобилност. „В България по-скоро се мъчиш да намериш нещо на английски в градския транспорт. Кирилицата е сериозен проблем за хората, които използват латиница“, казва Александър Стоика-Марку.
Казва, че България има със 100 км повече магистрали, отколкото Румъния, въпреки че съседката ни е доста по-голяма като територия и население. Но за компании като неговата големината на пазара има значение: „Ние сме 3 пъти по-големи по население, което означава, че и рекламният бюджет е 3 пъти по-висок“. Друго, с което Румъния изпреварва България, е покритието на интернет и дигиталните познания. Александър Стоика-Марку е изненадан, че тук 90% от клиентите все още плащат в брой за онлайн пакети от услуги, докато в Румъния дигиталните разплащания са повече.
Перспективата – да станеш част от растежаЗатова според него България е перспективна, бързорастящ пазар, на който има много иновативни неща. Дава за пример първия български „еднорог“, компанията за дигитални разплащания Payhawk. Преди няколко седмици се е запознал със създателите ѝ на среща в Банско, организирана от Eleven Ventures, който е един от първите инвеститори в българската компания. На нея от Eleven събрали всички компании от техния портфейл. „Три дни имаше срещи, лекции, създателите на Payhawk бяха там и се държаха скромно, говореха с всички по-малки компании и им разказваха своя опит, отговаряха на всички въпроси“, впечатлен е Стоика-Марку. Според него това е характерна черта на българите, „те са много отзивчиви, искат да помогнат, ако могат да свършат работа“.
Според румънския дигитален предприемач бизнес средата в България се развива, има много нови възможности и инициативи, големи играчи инвестират пари. Вярва, че през следващите 3 – 5 години ще постигнем същото ниво на дигитална грамотност, както и Румъния. Затова иска Flaminjoy да стане част от растежа..
Можете да намерите Business Global в пунктовете на Inmedio в моловете, в големите търговски вериги, в повечето от веригите бензиностанции, както и в централните пунктове за разпространение на печатни издания. Приятно четене!