Един от най-важните въпроси, които хората си задават през последните два месеца, е как да останат продуктивни в такива тежки времена. Сърцата и умовете им са заети с притеснения за бъдещето, а новините, свързани с пандемията, са страховити. Някои казват, че не трябва да се опитваме да сме продуктивни в момента, но други просто нямат избор. Те трябва да управляват предприятия, работни места, да продължат да функционират.
Допреди карантината сигурно сте си мислели, че у дома ще се концентирате много по-лесно, отколкото в пълния с колеги офис, но на практика дистанционната работа крие много повече разсейващи фактори, отколкото сме си мислели. Принципно най-добрият вариант е да научите от собствения си опит какво може да подобри вашата ефективност, но има някои техники, за които е прието, че вършат работа в кризисни ситуации.
Контролирайте графика сиКогато сте затворени вкъщи, ще разберете най-добре моментите, в които сте най-ефективен. Например, ако преди пандемията сте ставали през нощта, за да свършите наистина важната работа, защото само тогава можете да се концентрирате, сега можете да си отделите това „сигурно убежище“ от 7 до 10 часа. След това да откриете подобен прозорец и по-късно през деня. Работата от вкъщи дава много възможности, защото няма несъществени сутрешни оперативки, вечери с приятели и други разсейвания. Експериментирайте и контролирайте графика си съобразно собствената си производителност. Сега имате свободата да го направите.
Създайте генерален план за деняС тази свобода обаче идва и голяма отговорност. Ако имате списък със задачи и целият ден е пред вас, лесно може да попаднете в самозаблудата, че разполагате с твърде много време. По-често, отколкото бихме искали да признаем, губим час за Фейсбук или чат с приятел, преди да започнем работа. Много лесно се създава илюзията, че имаме достатъчно време първо да разпуснем, а след това да се захванем с работа. Но ако не планираме деня предварително, рискуваме да загубим цялото това време в разсейване. Така че създайте си график по часове, който включва всичко – от телефонни разговори и онлайн срещи до хранене и разходка на кучето. Създайте този график предварително, от предния ден, защото ако го правите същата сутрин, рискувате да го напаснете към съненото си настроение.
Разбийте големите задачи на малки стъпкиПо време на трудности мозъкът ни е в режим на постоянна битка. Това затруднява концентрацията. Затова трябва да разбиете големите задачи на множество малки, които да следвате стъпка по стъпка. Големите задачи будят тревога, дори и в нормални времена, защото висят като меч над главата ви и мислите постоянно за крайните срокове. Когато и без това сте под стрес заради епидемията, те могат да бъдат особено плашещи. Свеждайки големите задачи до тези по-малки стъпки, ще останете фокусирани по-дълго, без да се чувствате претоварени. Освен това работата по такъв график ще ви помогне да усещате, че напредвате по-бързо в рамките на големия проект.
Принудени да работите дистанционно, ще преоцените адекватно възможностите за повишаване на продуктивността си. Някои от нещата, които ще научите за себе си, може да продължите да прилагате и когато всичко приключи, каквото и да е новото нормално.
.jpg)
Текстът е публикуван в брой 15/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите от петък в разпространителската мрежа.
Вижте какво още може да прочетете в броя.