Kогато хората са уплашени, те спират да се движат. Така енергиен търговец обяснява пред Financial Times защо цените на петрола бяха ударени от коронавируса в Китай. С нарастващата паника, докато вирусът се разпространява, пътуванията – и с тях търсенето на петрол – се очаква да намалеят, тъй като все по-малко хора поемат към магистрали, гари или летища.
Суровият петрол Брент падна с почти 6% миналата седмица до $62 за барел, което е най-ниското му ниво от декември. Повечето търговци посочват коронавируса като причина за разпродажбите. Оливие Жакоб от консултантската компания Petromatrix стига по-далеч, определяйки епидемията като „черен лебед“ (невероятно и изключително трудно предвидимо събитие) за петролния пазар. В крайна сметка търговците би трябвало да бъдат нащрек за прекъсване на доставките заради иранските заплахи за Ормузкия проток или прекъсване на износа от Либия. Но нов вирус с потенциал да отмени планове за пътуване до Китай, най-големия вносител на петрол в света, е по-трудно да се предвиди.
Търговците все още не могат да разберат пълното му въздействие. Но за петролните бикове, които вече се колебаят, след като пазарът не успя да се оживи след събитията в Иран и Либия, е по-безопасно да продават сега и да се притесняват за ефекта по-късно.
Якоб сравнява реакцията на пазара сега с това как навремето търговците реагираха на геополитически заплахи за доставките, преди да се разработят сложни начини за проследяване на действителните ефекти върху петролните потоци от внезапни конфликти в Близкия изток.
"Сателитните изображения не вършат работа за бързата оценка на сериозността на коронавируса. Това оставя пазара да спекулира за неговото въздействие по същия начин, по който събитията се развиваха, когато технологиите не бяха толкова развити", допълва Жакоб.
Анализаторите от Goldman Sachs се опитаха да направят изчисления. Изучавайки огнището на коронавируса Сарс през 2003 г. и коригирайки търсенето на петрол в Китай за много по-големите обеми, те смятат, че въздействието може да бъде по-малко от 300 000 барела на ден – сравнително малък дял от глобалния пазар от 100 милиарда барела. Ако ефектът върху търсенето на петрол е ограничен до този обем, вътрешните модели на Goldman предполагат, че цената може да падне само с $3 за барел, или приблизително стойността, която Брент вече загуби от миналата седмица.
Но има и други неизвестни, които могат да повлияят на цената. Търговците на петрол казват, че се притесняват например от ефектите върху авиокомпаниите. Прогнозите на Energy Aspects сочат, че търсенето на самолетно гориво няма да спадне драстично, тъй като по-голямата част от полетите вероятно ще продължат да се извършват, дори да превозват по-малко пътници. Но в зависимост от това как всяка авиокомпания хеджира риска при горивата, проблемите в сектора могат да окажат огромно влияние върху цените на петрола, ако купувачите са принудени да развиват различни стратегии при сделките.
И много по-големият страх, разбира се, е доколко вирусът може да се разпространи отвъд Ухан. Търговците с право са предпазливи.
Текстът е публикуван в брой 4/2020 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя.