ПОРТФОЛИО: Продуктите от занаятчийски шоколад включват от трюфели с изтънчени ликьори, през пралини с "греховни" пълнежи с алкохол, екзотични бонбони по авторски рецепти, и дори шоколад с роза Дамасцена
Трюфели с изтънчени ликьори, пралини с "греховни" пълнежи и деликатни подправки, екзотични бонбони по авторски рецепти, фини шоколади с пълнежи. И още – шоколадова паста в бурканче с лешници и сусам, която може да се гарнира с какаови курабийки. Накрая бестселърът – луксозни бонбониери за рожденици, направени на ръка с личен поздрав за празнуващия, изписан от шоколад. Това е портфолиото от продукти на майстор-шоколатиера Гергана Мутафис, които тя и нейният екип изготвят ръчно в занаятчийско бутиково ателие Modica Artisan Chocolates в София. След успеха в България фирмата подготвя своя дебют на румънския пазар с бонбониера, богата на български съставки и опакована в кутия от тюркоазеносиньо.
От логистиката към сладката страна на животаПреди да падне в плен на шоколада, Гергана работи в сферата на международния транспорт и логистика, като последната ѝ позиция в този бранш е в голяма международна корпорация. Бизнес дамата е родом от Дупница, завършила е езикова гимназия (владее английски и италиански) и международни икономически отношения в УНСС. Обратът в кариерното ѝ развитие настъпва, докато е в майчинство с второто си дете. Именно тогава получава обаждане от фирмата, чийто служител е, че нейната позиция се закрива, но ѝ се предлага същата в Турция. Гергана отказва. "В този момент аз бях на житейски кръстопът, готова за нови подвизи, защото всяка жена след майчинство открива някакви нови енергийни полета, намира неизчерпаем източник на енергия. Много мои приятелки споделят същото и се втурват в нови приключения", споделя, усмихвайки се, тя. И веднага добавя, че пътувайки често в чужбина, винаги си е купувала занаятчийски шоколад или бонбони и винаги неволно през главата ѝ е минавала мисълта, че такъв продукт в България не може да се намери. Самата тя е кулинар и винаги твори нещо в кухнята. "Докато гледах детето вкъщи, правех торти и сладкишчета за моите приятели и техните деца. Така се стигна до един повратен момент, в който мои много близки приятелки ми подариха една книга, написана от най-великите шоколатиери на съвремието ни. Прочетох я на един дъх, за една нощ. И така реших, че това ще е моят бизнес."
Към предприемаческата инициатива Гергана обаче подхожда след необходимото образование. Изкарала е професионален курс за шоколатиери на престижно френско училище. След това преминава обучение при най-добрите български шоколатиери – Ради Стамболов, Елица Божинова, Боби Екзархов и др. Едва тогава стремително се хвърля в собствен шоколадов бизнес и създава бранда "Модика".
Името на фирмата не е избрано случайно. "Италия винаги е била моята слабост. Модика е градче, известно с производството на характерен тип шоколад. Ние в Modica Artisan Chocolates сме взели единствено името на града", обяснява Гергана. Производство започва през 2015 г., като стартовата инвестиция е между 60 000 и 80 000 лв.
"Инвестицията за производството на шоколад е огромна. Причината е, че машините, които са необходими, не са налични в България, защото това е много нишово производство. Малка машина струва 14 000 лв. Само една сладкарска количка, която задължително трябва да е стоманена и която всички сте виждали в кухните, струва 1500 лв.", посочва тя. Преди няколко месеца си е позволила да изтегли инвестиционен кредит, с който е закупила нови машини.

ИНИЦИАТИВА: Майстор-шоколатиерът Гергана Мутафис създава бонбониери с
персонален поздрав за рождениците
Първият цех на Гергана е в София и се побира в 20 кв. м. В него тя работи две години. Вече е преместила производството си в по-голямо помещение от 80 квадрата. "Все още се водим малко цехче, имаме си и магазин", казва скромно бизнес дамата. За нея работят трима служители, като едната от тях е в майчинство. Сезонно наемат още двама работници.
Първият продукт, който започват да произвеждат, са няколко вида бонбони с пълнеж и няколко вида шоколадчета. Методичният подход не липсва и при избора на портфолиото от продукти. Преди да започне да ги произвежда, Гергана прави проучване на българския пазар, за да открие доставчик, който гарантира постоянно качество на суровината. Задачата съвсем не е лека, но успява. Само ядките и таханите (ядки, смлени на паста) са български, останалите суровини са вносни. В шоколадите и бонбоните си Гергана използва и билки и есенциални масла от най-висок клас. Това са предимно за чайове, които се използват основно около Коледа, когато се търсят по-интересни аромати. В продуктите ѝ се използват и "апетитни" подправки – розов пипер, лют пипер, а също и "греховни" – алкохол. По-екзотичните комбинации са със зелен чай, матча, лимон и мента. Шоколадите от 40 грама струват 3 лева, а от 100 грама – обикновено 8 лева.
Сега Гергана лансира последния си продукт, чиято подготовка е отнела година. Това е тюркоазена кутия с 16 броя ръчно изработени шоколадови бонбона, по автентична рецепта, със 100% био съставки. В нея задължително има български съставки – тахани и роза Дамасцена. "Уникална е за България, защото това е първата на нашия пазар биокутия със 100% органични съставки", казва Гергана. Тя не крие, че този продукт ще се изнася предимно за Румъния, като в момента компанията ѝ подготвя и сайт на румънски, който ще е основният канал за продажбите. Единичната цена на продукта е 36,90 лева. Бонбониерата ще се предлага под марката Marrone Chocolates. "В Румъния подобен продукт, който е нишов, ръчна изработка и от висок клас, се радва на голям интерес", добавя Гергана. За северната ни съседка ще се изнася и най-продаваният продукт в България – бонбониери с надписи, като по буква от него се изписва върху всеки от бонбоните. Именно така се създават персонализирани пожелания с името на рожденика. Този продукт се предлага онлайн на сайта на компанията, като кутия с 24 бонбона струва 30 лева, а с 48 – 55 лв. Изработката отнема от 1 до 3 дни.
Онлайн бизнес на плюс от втората годинаГергана реализира продажбите си предимно онлайн, като още на втората година от своята предприемаческа дейност успява да излезе на минимална печалба. В момента занаятчийските продукти на Гергана се предлагат онлайн на www.modica.bg, като след поръчка доставката се случва до 2-3 дни. От компанията правят и изненади - клиентите предплащат предварително, а след това от компанията дискретно и директно изпращат шоколадовата изненада на получателя.
Продуктите от занаятчийски шоколад се предлагат основно в деликатесни и гурме магазини като Зоя.бг и Лайка.бг, а също и в голям магазин на ул. "Цар Иван Асен II". А също и чрез партньори в Стара Загора, Бургас и Добрич.
Какви са съветите на Гергана към всички бъдещи предприемачи, които биха развивали бизнес в България? Първо, ако не са готови денонощно да се отдадат на бизнеса, ако нямат финансов гръб през първите 2 години от дейността си, нека не го правят. Да не очакват, че още след първата година ще излязат на нула или дори на печалба. Ако са готови да го направят, следващата крачка е да си намерят добри съветници. Успехите в бизнеса идват с добри ментори, с които предприемачите да обсъдят бизнес плана си и да видят дали е работещ, или не. Наред с това бизнес дамата добавя - направете своя продукт уникален, трябва да сте различни и "ако не сте добър търговец, намерете си добър търговец".
Текстът е публикуван в брой 46/2019 г. на списание "Икономист", който може да купите в разпространителската мрежа. Вижте какво още може да прочетете в броя